Hvis man spørger en fysiker hvad farver er, så vil de sige, at det bare er fotoner i forskellige bølgelængder. Hvis man prikker lidt mere til ham, så vil han nok give en længere tale om, hvordan fotoner både er partikler og bølger. Det kan blive ganske forvirrende, og det er som udgangspunkt ikke særligt brugbart, når man bare gerne vil klæde sig flot på.
For os mennesker, er farver nemlig meget mere, end fundamentale partikler. Vi tillæger farver en helt masse værdier og følelser. Vi tillægger eksempelvis en helt masse mening til en buket blomster med røde roser. Der er et helt felt der hedder farve-teori, hvor man undersøger hvad vi forbinder med de forskellige farver. Nogle ting er de samme på tværs af kulturer, mens de fleste farvefortolkninger er meget kulturelt betingede.
Vores tolkning af farverne har det også med at ændre sig med tiden. En farve kan altså sagtens betyde én ting på et bestemt tidspunkt, og noget helt andet, nogle årtier senere. Det er altså ikke helt let at arbejde med farver indenfor moden. Man er nødt til hele tiden at holde sig opdateret, og forstå hvad der rør sig i samfundet og kulturen.
Pink var engang symbolet for det feminine. Alle produkter og al markedsføring, der var rettet imod piger, benyttede sig af pink i store mængder. Pigebørn blev pakket ind i lyserøde tæpper, og legede med Barbie dukker med lyserøde kjoler og accessories. Pink var pige-farven. Disse piger tog selvfølgeligt farven med sig, og også som kvinder associerede de pink med det stærkt feminine.
En periode blev pink så udskældt, for sine associationer med en stærk kontrast imellem kønnene og umulige skønhedsidealer i form af Barbie og lignende. Pink var altså stadig associeret med det feminine, men primært med de giftige feminine elementer. De ting, vi som samfund nu så som gammeldags, og gerne ville gøre op med.
I dag er pink tilbage som en stolt feminin farve. Vi har været igennem udrenselsesprocessen, og vi har gjort vores samfund bedre og mere lige. Faktisk er pink gået direkte hen, og blevet hyper-moderne. Det ser man specielt i den seneste kollektion fra Samsøe Samsøe, hvor kraftige pink farver er at finde på rigtigt mange forskellige typer tøj.
Det betyder også, at pink sandsynligvis er låst fast i sin nuværende position. Farven har været igennem sin rejse, og sidder nu på sin faste plads. Vi kan altså regne med at se den pink farve forbundet med stærke og selvsikre kvinder de næste mange år. Vi er mange, der voksede op med pink, som har ventet længe på denne udvikling. Det er dejligt at have yndlings-farven tilbage, og jeg ser frem til at se, hvad designerne skaber af lækre moderne muligheder.
More from Mode
Tøj til store kvinder – Hvordan man kan klæde sig til at føle sig selvsikker og smuk
At finde tøj i en størrelse, der passer godt til ens krop, kan være en udfordring for mange kvinder. Men …
Historien og stilen i Moncler
Moncler har eksisteret siden 1952 og er et af de mest kendte navne inden for luksusmode. Dette ikoniske mærke er …
T-shirts – en vigtig del af garderoben
T-shirts er en vigtig bestanddel af garderoben. Alle har et par stykker gemt væk i deres garderobe, klar til at …