Artist of the week

#43 Martin Jacob Nielsen

Født 1987, bor og arbejder i København. Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2005 – 2011.

3

Efter Louise Bourgois La Fillette og Robert Mapplethorpe’s portræt af Louise Bourgeois. Foto

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Det er spørgsmål om kroppen og tænkningen af dens billede. At vi fra kunsthistorien kender personer med værklister, som har gjort dette hele deres liv, opstillet billeder og materieler, som vi kender og forstår i en kulturtradition, der skal fortælle os noget om at være i verden. Hele den sats er hvad appropriation spørger til. Sagt mere specifikt, når jeg arbejder, spørger jeg til det regelsæt og den umulighed kunsthistorien investerer, når den læses som en kronologi eller viden om verden, vores kroppe og hvad der lader sig gøre, det er tænkningen af billedet.
Kunsthistorien er et kæmpe tekstnet, som er uafhængig af sin samtid, derfor kan man afbryde dens meningsdannelse, altså ikke hvad den betyder, men hvilken betydning den producerer par excellence. Jeg spørger konkret til kunstneriske situationer som kameravinkler, objekter, titler, kuratering, udstillingsopstillinger og alt muligt andet, når jeg introducerer, bearbejder og tænker kunsthistoriske værker, og i den samsurium opstår der regelsæt, som gør at jeg kan jamme med og stille spørgsmål til de kanoniserede meninger som tilskrives kunstværker.

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
Jeg arbejder efter specifikke kunstnere: Robert Mapplethorpe, Louise Bourgeois, Valie Export, Carolee Schneemann, Hans Bellmer.

4

Efter ArtForum : La fillette Leda mit dem Schwan. Magasin og foto

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Jeg forsøger ikke at trække den nye steder, så ville jeg dyrke mit arbejdes formalitet. Jeg har materiale til mange års arbejde, og der er hele tiden sekundære og tertiære spor som kan testes. Jeg blev færdig på kunstakademiet i København i 2011, siden da har jeg skulle finde en praksis, og skrotte andre jeg troede virkede, men jeg stillede ikke produktive spørgsmål og det blev netop formaliteter. Min praksis den er stadig ved at finde sig, derfor viser jeg ikke noget frem så ofte, mit fokus er et andet sted – og langtfra ønsket om at gøre et færdigt produkt, blot fordi jeg er færdig med at gå i skole, det er også formaliteter.

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Jeg har ingen historik som holder mig til ansvar for nutidige projekter, så et ligegyldigt svar at skrive i den her sammenhæng.

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk? 
I mit atelier. Jeg springer mellem læsning, skitsering, gentænkning, benhård stirren ud i luften, gåture, noter og skrivning. Det ser ikke ud af meget, hvis der var et overvågningskamera.

2
Efter SITE. Mathias Kryger som Robert Morris. Video 

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Den betyder arbejde. Når jeg bliver ringet op af en ide og spørgsmålene sammenfattes, så følger der det her arbejdsansvar. Det er mest tilfredsstillende at være i telefonen.

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Min arbejdsproces går i stå hele tiden, rastløshed og uegnede hverdagsærinder, kan jeg leve med, men hvis jeg har været ude på et sidespor i et års tid med et projekt som simpelthen ikke spiller, eller jeg kommer på, at regelsættet har været på grundlag af måske en materiale fetich eller noget selvekspressivt, hvis regelsættet smuldrer og min tænkning den stopper – så har jeg stillet et spørgsmål forkert – og den er sur – for så må jeg gå tilbage og ændre.

5

Efter Hans Bellmer & Valie Export. Foto 

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?
Det kommer New York og Venedig til at gøre.

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Den er hvad man gør den til, og afhængig af hvilken kontekst kan den beskrives på alle mulige måder. Jeg kunne spørge – hvorfor er artistoftheweek ikke udgivet på engelsk? Jeg har mødt folk der snakkede engelsk på den danske kunstscene.

1

Efter Robert Mapplethore. Foto

Hvilke betydninger tillægger du det historiske materiale, der ofte indgår i dine værker? (Spørgsmål fra #39 Annarosa Krøyer Holm)
Den er alt, hvad jeg ved og bliver lært. Den grunder regelsættet for at kunne udforske, hvad jeg endnu ikke ved eller har set, så den er umulighedens mulighed. Jeg tillægger materialet stor betydning, men jeg vil ikke genskrive eller gengive historien en værdi.
Jeg arbejder sideløbende mit atelierarbejde med at sidde ved computeren og i katalogerne og samle en komplet udstillingsliste over Louise Bourgeois skulptur La Fillette og La Fillette SWEETER VERSION, 1968-69. En uafhængig liste for de to skulpturer findes ikke, og det er min interesse at samle en liste og finde den opstilling og den udstilling, hvor de to versioner af La Fillette har overlappet eller mødtes. Det pirrer mig at kunne prøve at vise – at også kunstnerne kan skrive kunsthistorien right on. Således handler brugen og disciplinen kunsthistorie også om hierarkier og uddannelse, det er et identitetsspørgsmål som provokerer mig til at fortsætte pirateri af informationer, som fortæller mig, hvem og hvad jeg kan være i verden.

Tak

×