Artist of the week

#1 Andreas Strømberg

f. 1975

www.andreasstromberg.com

BFA fra Gerrit Rietveld Academie, NL 2012. Har tidligere studeret på Willem de Kooning Academie i Rotterdam. Har bl.a vist værker på Retort Art Space, Amsterdam, Galleri Esplanaden3 og Elektrisk Afd. Carlsberg.

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?

Jeg er optaget af imitationer, kopier, Simulacra- ting og sager som efterligner. Selve spørgsmålet om der skulle findes een virkelighed, en original, interesserer mig ikke så meget, men mere den fortolkning og iscenesættelse som kopien/imitationen tilfører. Disse fortolkninger tænker jeg på som forskydninger i forhold originalen, udgangspunktet, og er det som vækker min interesse og fascination. Værkerne er ofte et “screenshot” i denne proces og undersøgelse. Materialerne er af interiør karakter, f.eks skummadrasser, laminat gulv, kunstgræs, tapet oa. som jeg bearbejder til at efterligne noget naturligt, noget genkendeligt.

From-Shaking2

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?

Fischli og Weiss’s projekter med objekter lavet i polyurethan skum som ligner malerruller, pensler, askebægre, paller og alt muligt man kan forestille sig, der har været brugt til at klargøre galleriet før åbningen. Male væggen hvid, transportere kunstværker, sætte udstillingen op. Alle disse fornødenheder og værktøjer blev sat i fokus og ved at være replikaer lavet i polyurethan gjorde de beskueren forvirret.  For under udstillingen var det umuligt at røre objekterne og beskueren måtte stole på at kunstneren talte sandt da det ikke var muligt at se det uvirkelige ved dem.

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?

Andre materialer eller medier får mig tit til at se med nye øjne og fører nogle andre problemstillinger med sig.

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?

Mine nye arbejder sætter mere fokus på dialogen imellem et spørgsmål og et svar. De forholder sig ikke så entydigt til om det er en imitation, kopi etc.  Det betyder at mine installationer gør mere frit brug af tegnet og dets referent og ikke nødvendigvis taler om imitationer. De taler mere om naturen og dens værdi set i forhold til os selv. 

From-Shaking1

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk? 

Jeg arbejder på mit studie med materiale undersøgelser og fysiske ting. Men oftest er det vejen der hen hvor jeg gør de største opdagelser, der er jeg igang, men uden at være hundrede procent bevidst. Så har jeg også en arbejdsgang når en udstilling skal sættes op. Dér er der mulighed for at ikke bare tilpasse men udnytte det specifikke rum. Mine værker tager tit højde for rummet og derfor kan de ændre sig alt efter hvor de bliver vist.

Når udstillingen er sat op, skal den dokumenteres og tit skabes der et nyt værk i hovedet når jeg ser gennem kameraet. Nye idéer opstår gennem fotograferingen. 

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?

Inspirationen er for mig en nødvendighed til at sætte igang. Jeg finder den bl.a i genbrugsbutikker og byggemarkeder. Når jeg får øje på et materiale eller objekt, som jo ingen intentioner har om at være kunst, men som viser mig en problemstilling bliver det tiltrækkende. Når jeg læser teoretiske bøger og filosofi inspirerer det også:

“I Morpeth i England ligger der en lille Italiensk Restaurant. Morpeth ligger i Lake distriktet med masser af regn, bakker og søer. Inde i den Italienske Restaurant hænger der på væggen et stort billede af Marlon Brando fra Godfather - en film hvor han spiller en Mafioso i New York.”

- John Storey om Baudrillard´s Simulacrum

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?

Nogle gange hjælper det mig at holde en pause, andre gange skal man have et spark bagi.

From-Shaking4

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?

Ryan Gander har lavet et værk der hedder It’s got such good heart in it fra 2012. Et værk som består af et stort kradsebræt til løver, lavet til en zoologisk have i Mexico city. Kradsebrættet er udformet som en stor Sol Lewitt skulptur med reb bundet omkring strukturen, så den fungere som kradsebræt. Idéen kom da han hørte en anekdote om Sol Lewitt fra en kollega. En dag får Sol besøg i hans lejlighed i New York. Sol har to katte og til dem har han lavet et kradsebræt. Efter sigende lingnede den på ingen måde nogle af hans skulpturer. Gæsten siger henkastet til den “Your work look´s great Sol”  

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?

På nuværende tidspunkt er jeg nok mest en del af den scene som tæller kunstnere der er uddannet i udlandet.

Du har arbejdet meget med materialer der imiterer et andet materiale, fx papir der giver sig ud for marmor. Hvad ligger der i den fascination af det materiale? (spørgsmål fra artistoftheweek.dk)

Præcis papir og marmor var interessant fordi deres fysisk vægt forhold er modsætninger.

Tak

×