Artist of the week

#98 Simone Sandahl

Simone Sandahl har en bachelor i kunstfotografi fra Bournemouth Art University i England, Udveksling ved Oslo Kunstakademi og Kunstnerophold hos Det Danske Institut i Athen, samt stifter af udstillingsstedet OPEN SPACE i København – en platform for nyuddannede kunstfotografer og musikere, hun er nu som 25-årig påbegyndt en Kandidat i kunst fotografi, ved ECAL i Schweiz – en skole hvor kunst og erhvervsliv forenes.

 

www.simonesandahl.com

 

 

pretend-play-1

 Pretend Play

 

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?

‘Something Dirty’ har været et overordnet tema for mange af mine værker. Det kan både forstås som noget der ikke passer ind – noget som er i brud med systemet eller renligheden, men også som noget frækt og seksuelt.

Et nyt tema som jeg er ved at udforske for tiden er ‘Pretend Play’ inspireret af Børne legetøj – deres referencer til voksenlivet og deres stimulerede farver.

 

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?

I forhold til mit tema ‘Something Dirty’ med fokus på kropslige væsker:

Helen Chadwick – Andreas Serrano – Katja Bjørn

 

I forhold til mit æstetiske kriterier for mine billeder:

Elad Lassery – Antje Perter

 

something-dirty-1

Something Dirty

 

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?

Jeg syntes det er vigtigt at skubbe sin praksis, men med et genkendeligt link til det forrige. Vi har brug for genkendelighed og tryghed ligeså meget som vi har brug for at miste fodfæste og føle os usikre. Så jeg søger nok en fin balance mellem de to. For mig har det været svært at slippet mit tema ’Something Dirty’ og bevæge mig over i temaet ’Pretend Play’ selvom jeg bevarer den samme æstetik og formalitet i mine billeder. Jeg har tidligere arbejdet indenfor samme tema og derimod skubbet min praksis ved at eksperimentere med forskellige medier (video, foto, performance og installation).

 

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?

Inden jeg startede min kandidat i september arbejdede jeg som interiør fotograf for et brugskunst firma. Før det havde jeg et non-profit udstillings sted. To modpoler og filosofiske kontraster jeg i dag prøver at drage det bedste fra til at danne min personlige middelvej. Jeg har derfor valgt at tage min kandidat ved ECAL kunst og design skole i Schweiz der prøver at forene den kunstneriske fordybende side med den pulserende kommercielle branche. Mine fotografier har således en umiddelbar formel, kommerciel udtryk – med en ren æstetik – men med en underliggende kritik eller brud i sammenkoblingen af genstande i mine billeder.

 

something-dirty-2

 Something Dirty

 

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?

Med 5 forskellige moduler og undervisning 5 gange om ugen kl. fra 8 – 16:30 forsøger jeg at tilføje min praksis ind i de forskellige emner vi er blevet tildelt (Materialize photography, Bookwork, Contemporary Photography, Applied photography og Technology). Jeg arbejder primært i studie hvor jeg leger med objekter og farve kombinationer. Jeg arbejder oftest selv når det gælder mine fotografier. Jeg nyder roen og fordybelsen det giver mig at være i et studie alene med lyset og mine tålmodige objekter. Af sind er jeg ret kaotisk, men opsøger en praktisk og æstetisk kontrol i mine billeder.

 

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?

Oh det er den bedste følelse! Når jeg bevidst opsøger den tager jeg afstand fra kunst verdenen – tager på loppemarked – flytter – søger kontraster – udfordre mine indre komplekser og burger naturen til reflektering.

 

image-1

Pretend Play

 

 Hvad stiller du op, når din proces går i stå?

Oh det er en frygtelig følelse. Men man kan ikke presse sig ud af det. Jeg prøver at give slip fra det jeg er optaget af – tage afstand – søge naturen og roen indtil jeg det kribler i mig at skabe noget. Så snart skabertrangen er der, genopstår processen.

 

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?

Jeg blevet ret betaget af den Ungarske kunstner Peter Puklus og hans formåen i frit at hoppe mellem medier og genre der udstilles i dialog med hinanden. Han formår virkelige at bringe fotografiet ud i rummet og udfore hvordan vores hukommelse fungere når vi kigger på billeder.

 

pretend-play-2

Pretend Play

 

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?

Uh ha jeg er desværre ikke længere så bekendt med den danske kunstscene og engagere mig heller ikke med den for tiden. Internationalt i henhold til kunstfoto er det virkelig ’in’ at udfordre fotografiet som medie – se det i nye sammenhænge som objekter og installationer – mikse medier og udfordre ophængningen.

 

Hvad er vigtigheden af kropslighed og fornemmelse af krop i din undersøgelse og værker ? Og hvordan arbejder og ville du beskrive hvordan du arbejder med kropslighed? (Spørgsmål fra #96 Augusta Atla)

Det er virkelig et godt spørgsmål. Kropslighed er enormt vigtig for mine værker. Jeg praktisere og undersøger min egen, andres og kropsligheden i genstande med dragende nysgerrighed. Det er her jeg virkelig udfordrer, eksperimentere og føler mig frigjort. I mine tidligere performative værker brugte jeg min egen krop som genstand til at udforske mit forhold til temaet ’Something Dirty’. I dag opsøger jeg kropslige referencer i objekter, gennem isolering, arrangering, kombinering og belysning. Den største gave er dog hvis mine værker giver dig en kropslig fornemmelse når du beskuer dem.

 

Tak

 

×