Artist of the week

#88 Jeanette Hillig

Jeanette Hillig, f. 1977 bor og arbejder i København, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2008 og studerede på Städelschule i Frankfurt 2005-06. Har udstillet på blandt andet Overgaden Institut for samtidskunst (2010), Gl. Holtegaard (2012), Bendixen Contemporary (2012), OK Corral (2014), Holstebro Kunstmuseum (2015).

 

www.jeanettehillig.dk

 

 Foto5

Untitled. Paint, Mdf, board, iron stick 58 x 75 x 35 cm. 2015

 

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?

I mit arbejde opbygger jeg enkle, men samtidig detaljerede flader der fungerer som rumlige objekter. Det er de æstetiske og de konstruktionsmæssige overvejelser der vægter tungest når jeg står på mit værksted. ´Skønhed´ er et problematisk tema som jeg ikke desto mindre kredser om stort set altid. Jeg er meget opmærksom på fladens volumen, tekstur, facon, bemaling og placering i rummet og som konkrete objekter er det vigtigt at mine arbejder opfører sig og ser ud præcis efter hensigten.

 

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?

For tiden er jeg meget optaget af Ron Gorchovs arbejde. Han kombinerer på en helt fantastisk måde enkle figurer og simple farvesammensætninger med en fnidret, håndholdt og personlig malemåde. Angela De La Cruz, Richard Tuttle, Donald Judd, Imi Knoebel er andre inspirationskilder + den unge tyske kunstner Valerie Krause.

 

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?

Lige nu forbereder jeg mig på at lave 3 møbler. En skammel, en bænk og et lavt bord. Jeg glæder mig meget til at gå igang, men er samtidig spændt på om jeg kan håndtere de nye materialer og opnå den finish jeg ønsker.

Bortset fra mit kommende ´møbel-sidespring´ forsøger jeg pt at indkredse og samle mit arbejde, frem for at udvide det. Jeg ved ikke om det kan defineres som udvikling?

 

Foto4

Untitled relief. Wood, masonite, paint. 240 x 105 x 5 cm. 2016

 

 

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?

For tiden tænker jeg meget over hvordan jeg kan komme op i format. Det er rart og bekvemt at arbejde med små overskuelige størrelser, men ofte synes jeg selv det er mere effektfuldt at betragte et stort fysisk værk. Når man som jeg arbejder konkret er detaljen vigtig, men volumen er det i lige så høj grad. Så det er næste skridt; Store rumlige formater.

 

Foto1

Double relief. Wood, masonite, paint. 90 x 125 cm. 2016

 

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?

Jeg opholder mig meget på mit værksted. Rører maling op, saver, limer. Sidder og stirrer. Går ud og snakker med en kollega. Maler lidt igen. At arbejde er for mig bundet meget sammen med den fysiske handling og at være på mit værksted.

 

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?

Inspiration for mig er direkte knyttet til store kunstoplevelser. Når jeg ser et fedt værk, giver det mig lyst til selv at arbejde. Forskellige materialer og overflader, møbler og arkitektur er andre inspirationskilder.

 

dsc_0475-kopi-2

Balanced sculpture (Triple). Wood, paint 210 x 130 x 30 cm. 2016

 

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?

Jeg har med tiden opbygget en vis robusthed som gør, at jeg ikke så let går i stå. Jeg fortsætter bare med at save, male eller lime, også når jeg ikke lige ved hvor værket er på vej hen. Til gengæld mislykkes jeg ofte med et værk midt i processen så det må kasseres eller laves om, fordi jeg går igang inden jeg har en plan. Så starter jeg forfra. Dette er min største kilde til frustration og er samtidig bagsiden ved bare at ´arbejde derudaf`.

 

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?

Lundgaard og Tranberg er ved at bygge nogle utroligt flotte tårne overfor Tivoli. Dem glæder jeg mig meget over.

Siri Hustvedts roman ´Den flammende verden`.

 

Foto3

Untitled. Paint and glue on wood. 130 x 80 x 5 cm. 2015

 

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?

Alt efter mit humør, svinger jeg frem og tilbage mellem at synes der sker en hel masse spændende og at kunstscenen er fastlåst og kun for de indviede.

Personligt øver jeg mig i at være selvkørende ved aktivt at skabe egne projekter og derigennem gøre mig synlig som kunstner. Netop nu er jeg sammen med tre andre kunstnere ved at starte et udstillingssted (RØM) ude på Grønttorvet der åbner d. 26. august.

I perioder kan det være opløftende at være sin egen drivkraft, andre gange bliver jeg træt at at ´opfinde mig selv´ gang på gang.

 

 Nogle gange hænger dine værker ud fra væggen, spreder sig i rummet, men hænger som et maleri. Hvornår og hvordan ser du dine værker blive til skulpturer? (spørgsmål fra artistoftheweek.dk)

De fleste af mine arbejder definerer jeg som relieffer eller væghængte objekter. Det er først når værkerne er helt løsrevede fra væggen og står eller ligger frit i rummet, at jeg kalder dem skulptur. Jeg har gjort mig mange tanker om fladen som rumligt objekt, dette er et tilbagevendende tema i mit arbejde. Underligt nok er det som om, jeg ikke kan entre hverken maleriet eller skulpturen til fulde, men konsekvent ligger et sted midt imellem.

 

 

Tak

 

×