Artist of the week

#72 Lise Nørholm

Lise Nørholm (f. 1961 i Frederikshavn). Skolen for Brugskunst, Kbh. Det Kgl. Danske Kunstakademi, Kbh. Af forholdsvis sene udstillinger kan nævnes Det lille jegkammer, Clausens Kunsthandel, Kbh. Stående Gylden Standard, Dansk Standardpoesi, Fabrikken for Kunst og Design, Kbh. og Vejen Kunst Museum. HOP, SUPEROBJEKT Galleri, Kbh. Artist Books, Svends Bibliotek, Kbh. Naturens Natur, Skovhuset, Værløse.  Arbejder p.t. med en udsmykning til den nye undervisningsbygning på Teknisk Fakultet, SDU, Odense.

Mere info: www.lisenoerholm.dk 

1 Refleksiv erfaring øjner plads til forhandling (2015)
Refleksiv erfaring øjner plads til forhandling (2015)

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Ord og flade. Jeg samler på ord og sentenser taget fra bl.a. tv, internettet, bøger og radio. Det vil sige det er meddelelser, der har været ude og vende i det offentlige rum, for i min bearbejdning at blive mere almene, eksistentielle – som navigation eller bare nedslag i massen af massiv information. Kunstscenens lag af formidling har også meget brugbare lange sætninger. Jeg kan godt lide meddelelser, som jeg ikke umiddelbart begriber eller som kan opfattes metaforisk. Sætninger clasher og nye betydninger opstår. Jeg holder af en fonts ”sprøde” form, at opsætte et system, hvori teksten kan læses eller ikke læses og lade den virke på fladen. Det er meget håndens arbejde.

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere, synes du, at du går i dialog med?
Dialog er her vist mere alm. begejstring: Dadaisterne, Bauhaus (som i Staatliches), Hanne Darboven, Bridget Riley, Carl Andre, Joe Colombo´s møbler, Annika Rimala´s mønstre, Albert Mertz, Richard Prince, Margaret Kilgallen, Manfred Pernice, Wolfgang Tillmans, Poul Pedersen – og mange flere – også herhjemme. Lige nu er jeg i direkte dialog med Ellen Hyllemose og Camilla Nørgård om et nyt, forhåbentligt snarligt projekt. Og p.t. arbejder jeg sammen med claus ejner om gruppeudstillingen ord og billede, som bliver vist i Ikast Kunstpakhus til efteråret.

2 Fri og lige (2015)

Fri og lige (2015)

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Ikke noget målrettet – men at undgå kedsomhed er lidt en kæphest. Nogen gange genererer en genstand fra en genbrugsbutik ideer til noget nyt, eller da jeg fik fingrene i en masse letraset-ark, der kan noget andet på papiret. Måske opstår de ofte små ændringer gennem noget fysisk.

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Lige nu arbejder jeg mere monokromt og formelt med letraset på lige tynde linier. Letraset er detaljeret og lægger sig grafisk, som struktur på fladen. Det mere monokrome kommer måske af forsøg med at vise indrammede værker i et mere rumligt greb – som et rektangel på en lang snor eller placeret bag bogstøtter på et bord, eller på skrå i opvaskebakker m. spildbakke og trolley.

3 Pool (2015)

Pool (2015)

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk? 
Jeg er på mit værksted på daglig basis. Jeg har en ordbank skrevet ned i lommebøger og en samling af fundne tegn og figurationer på kalkerpapir. Jeg farver større papirbaner, som jeg skærer i, fordi de skal tilpasses en bestemt ramme. Jeg samler på fuldkantede second-hand rammer- fjerner de gamle billeder, pudser glasset og kommer nyt i – ren face lift. Motivet er ofte inspireret af selve formatet og selve rammens farve og størrelse- en lidt omvendt proces. Jeg bruger gouache, blæk, tape, tusch, fotokopi, labels, letraset m.m.

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Inspiration er at tage af det forhåndenværende. En stor del kommer fra kunsten og (fag)litteraturen. Men hverdagen, den daglige transport fra a til b, genbrug, isenkram, hælebarer, politiske udgydelser, kloge børn og livet i sofaen er også vigtige indspark. Det er mere, om man er der til at gøre noget ved det. Inspiration er heldigvis ikke altid produktiv.

4 IO (2015)

IO (2015)

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Intet konkret. Farven gul er af en eller anden grund en god aktivator. Men faktisk er de dage på værkstedet, hvor der ikke sker så meget, umærkeligt vigtige. Man kan godt spænde ben for sig selv i egen målrettethed.

Hvad har for nylig begejstret dig kunstnerisk?
Christian Yde Frostholms installation Pessoas træ i oktogonmontren på Det Kgl. Bibliotek. Den schweiziske produktdesigner Franco Clivios enorme samling af hverdagsobjekter i udstillingen No Name Design på Museum für Kunst und Gewerbe, Hamborg. Og dokumentaren IRIS, jeg så sammen med Camilla og Ellen, om den over 90 år gamle hoarder, mode-ikon og It-Girl, Iris Apfel.

5 noget else (2015)

Noget else (2015)

Hvordan vil du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Den er lille og hierarkisk og et vilkår. Jeg finder megen saft og kraft i samarbejder og i mange af de kunstnerdrevne initiativer og synes at aktiviteten er jævnt stigende – også udenfor Kbh. Det er fedt.

Lise, hvad er forholdet ml. tekst og billede for dig? Og hvorfor udstiller du ikke de fineste steder? (spørgsmål fra #70 Jesper Fabricius)
Tekst og billede er efterhånden tæt forbundne – teksten er ofte billedet. Har aldrig rigtig forstået det med, at billedet tager over, hvor ordene hører op. Ord er billeddannende og kombinationen billede og ord eller ord, som billede, er velkendt overalt. Tegnsætninger er smukke og grafiske. Jeg bruger i øvrigt aldrig noget skrevet fra egen hånd. Alt er fundet og samplet, som et forhåndenværende materiale, ligesom maling. For at give mening er ord ofte at finde i sammenhæng, og den kæderække benytter jeg mig af i kompositionen. Jeg holder af diktionen som motor og forsøger at lade billedet give sig selv – ud fra det.

Det sidste gode spørgsmål tillader jeg mig at opfatte som retorisk. Vi lader den bare hænge derude!

Tak

 

6 Nej (2015)

Nej (2015)

7 Surface Dweller (2012)

Surface Dweller (2012)

×