Artist of the week

#70 Jesper Fabricius

Jesper Fabricius, f. 1957, Rudkøbing
Uddannelse: Den Danske Filmskole 1987 – 91 (klippelinje)
Har siden 1979 udstillet i både ind- og udland
Startede kunstforlaget Space Poetry i 1980 og i 1981 kunsttidsskriftet Pist Protta (seneste, nr. 77, udgivet i december 2015)
www.jesperfabricius.dk
www.spacepoetry.dk


Kunsthaefte25_Sara_03 kopi
Kunsthæfte 25

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Jeg har arbejdet en del med collage og udklip, ofte med pornografisk materiale, men også alt muligt andet. Jeg er optaget af formelle spørgsmål, omsætningen af materialet til nye billeder, simple kompositioner som abstrakte billeder, eller nogle gange landskaber. Jeg er også interesseret i ændringen af betydninger i materialet, kombinationen af forskellige eller meget ens billeder.

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
René Magritte er den største.
Jeg har også været meget glad for Klee og Kandinsky, og selvfølgelig Carl Fredrik Hill.
Nulevende: Hans Peter Feldmann, Céline Duval, David Shrigley, men i det hele taget kigger jeg på alle mulige kunstnere, og jeg er også f.eks. i mit arbejde med Pist Protta/Space Poetry hele tiden i dialog med forskellige meget forskellige kunstnere, og selvfølgelig mine medredaktører Åse Eg Jørgensen og Jesper Rasmussen. Sidste år arbejdede jeg meget sammen med Claus Egemose.

SAK01_Sara_04 kopi
‘SAK’

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Ingenting.

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Noget jeg er begyndt at arbejde med de seneste år er udklippede tekster. Det startede sådan set for lang tid siden med titler til værker og titler på udstillinger, hvilket morede mig meget at lave. Jeg var/er optaget af den dualitet, der findes ml. sproget og billedet/billedsproget. Her på det seneste har jeg så lavet nogle collager udelukkende med tekstudklip. Teksterne kan komme fra filosofiske tekster, kunsthistoriske tekster, sociologi, leksika, husholdning, pornografi, romantik, stort set hvad som helst.
Jeg kan så f.eks. more mig med at gøre pornografiske tekster ikke pornografiske og omvendt. Det ligner poesi.

Lulbas_Sara02
‘LULBAS’

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
Jeg har mit værksted på Fabrikken for Kunst og Design. Der er jeg næsten hver dag, ikke altid så tidligt. Formiddagen går ofte med at besvare mails, pakke bøger til forsendelse og andet administrativt arbejde. Nogle gange er jeg i antikvariater/marskandisere for at skaffe udklipsmateriale.
På værkstedet klipper jeg, kombinerer, limer. Sidste år havde jeg et samarbejde med Claus Egemose omkring 2 udstillinger “LULBAS & KYLFOS”, hvortil vi producerede 2 unikabøger. Det foregik på den måde at vi havde en indbundet tom bog (den første på over 300 sider), som vi hver især havde et stykke tid, hvori vi tegnede,malede, klippede, klistrede, til den var fyldt. Vi arbejdede også på hinandens ting, rettede, forbedrede, slettede. Resultatet er et fælles arbejde, som ingen af os kunne komme frem til alene.

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Jeg ser rigtig meget kunst, ser mange udstillinger. Men meget inspiration kommer fra bøger og tidsskrifter om kunst, men også om alt muligt andet.

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Der kan man jo sidde og kigge ud i luften, nyde at kede sig lidt, eller ta´sig en lille skraber.

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk? 
Lise Nørholm´s formelle tegninger med letraset-bogstaver.

LULBAS_Sara_01
‘LULBAS’

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Lige præcis dette spørgsmål vil vi forsøge at besvare i næste nr. af Pist Protta.
Der rigtig mange spændende, inspirerende og sjove og søde kunstnere. Der er selvfølgelig også enkelte kedelige, der kommer nok en liste i Pist Protta.
Der rigtig mange, der meget entusiastisk arbejder med at sætte ting i gang, udstillingssteder, publikationer, tidsskrifter og alt muligt andet.  Jeg synes, der sker virkeligt mange ting.
Scenen er selvfølgelig også de kommercielle gallerier, kunsthaller og museer. Her er der måske lidt længere ml. snapsene, men de er der også. Selv kunne jeg godt tænke mig lidt flere invitationer fra den kant.
En af de kedelige ting på scenen lige nu er lukningen af flere residencies for udenlandske kunstnere. Så her bliver der arbejdet for provinsialismen. Det kan vel ikke være meningen.

SAK02_Sara_05 kopi
‘SAK’

Vi er fascinerede af dit atelier – den måde alt er ordnet og ikke-ordnet. Hvordan har du formet dit atelier gennem årene og hvad betyder det for dig og din værkproduktion at have indrettet dig sådan?
Mit værksted er mit sted. Jeg samler ting. jeg omorganiser dem. Værkstedet er fuldt af ting. Det er uoverskueligt og jeg elsker det. Jeg elsker at se på billeder. Der er meget fortabelse i det. Tab af kontrol. Det nye sprog kommer ud af det.

Tak

SAK04_Sara_07 kopi
‘SAK’

SAK03_Sara_06 kopi

‘SAK’

×