Artist of the week

#68 Jeanette Sætre Rafn

Jeanette Sætre Rafn er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2010. Hun arbejder med papir og blyant, ler og fundne objekter – blandt andet. Hun bor og arbejder for tiden i København.

www.jeanettesaetre.net

www.antechamber.dk

 

Naturstudier, Hjørring Grafiske Værksted, 2015

 

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Jeg er interesseret i hvordan sprog former forståelse, og hvordan oplevelser af sandhed og overbevisninger er
formet historisk. Hvad godtager vi ukritisk, og hvordan kan vi finde eller bygge værktøjer til at ændre
vanetænkning der er urimelig – simpelthen uretfærdig – og hvad skal der til for at vi får øje på den?

 

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du at du går i dialog med?
Jeg bliver ofte meget interesseret i kunstnere der arbejder på en meget anderledes måde end mig selv – det tror
jeg i hvert fald til at begynde med. Jeg har f.eks. længe været meget interesseret i den måde Silvia Bächli
arbejder abstrakt på – men det er knapt så meget en dialog, som at jeg kigger på hendes arbejder, og læser
hendes interviews.

 

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Simpelthen ved at snakke om kunst med min mand, med venner og kollegaer, og hele tiden overveje det sprog
jeg bruger omkring mit arbejde.  Helt praktisk i atelieret, forsøger jeg at benytte mig mere af intuition og mindre
af analyse, i hvert fald efter et projekt er formuleret, og noterne og skitserne begynder at gentage sig i
papirbunken.

 

Naturstudier, Hjørring Grafiske Værksted, 2015

 

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har du tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Jeg har for nyligt været en uge på Grafisk Værksted i Hjørring, hvor jeg arbejdede med træsnit og noget
collografi. Jeg bliver i træsnittet tvunget til at tænke meget over hvor jeg sætter stregen, den kan ikke viskes ud,
og alt ses i trykket. Også træets årer, der bryder og former tegningen – man kan klare sig med meget få streger
for at bygge et billede. I love it.

 

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
Min arbejdsgang er sådan set noget ustruktureret – jeg læser, noterer og skitser i lang tid, før jeg har en intens
periode med at udfolde disse skitser og ideer. Her opstår der selvsagt meget uforudset, og problemer der skal
løses, men jeg har brug for begrænsninger, og et koncept at holde mig til for at få tænkt/foldet tankerne ud. En
begrænsning der f.eks er givende, er at skulle bruge de materialer der nu er for hånden – og ikke hele tiden ud i
byen efter noget andet. Det sidste går der for meget tid med, og er oftest bare en overspringshandling.

 

Hvad betyder inspiration for dig? Hvordan opsøger du den?
Jeg er sådan set holdt op med at opsøge den – eller – jeg er i hvert fald ikke nervøs for om den indfinder sig
længere – Jeg læser, taler med folk, noterer og skitser gennem dagen. Der er utrolig meget at give sig i kast med.
Det svære er at vælge fra -  men man har jo tiden for sig.

 

Hvad stiller du op når din process går i stå?
Før i tiden gjorde den meget det, men ikke mere. Der er altid noget at gå i gang med.

 

Hvad har nylig begejstret dig kunstnerisk?
Friends With Books Art Book Fair i Berlin. Performancen Four to Two Feet af Ines Lechleitner var et
højdepunkt, hvor hun sammen med en danser havde en form for ikke-sproglig kommunikation gennem
bevægelser og tegning med kridt på væg. Bogmessen var inspirerende – det var fantastisk at opleve al den
skabeglæde og lyst til at fortælle om sine projekter der var fyldt i det rum. Og selvsagt se og røre en masse gode
bøger. Jeg var helt høj bagefter.

 

 

Naturstudier, Hjørring Grafiske Værksted, 2015

Hvordan vil du beskrive den danske kunstscene, og hvordan befinder du dig personligt med den?
Jeg ved ikke om jeg vil kunne svare noget tilfredsstillende på det spørgsmål. Den del af den danske kunstscene
som jeg kender, dvs de jeg arbejder sammen med og ved siden af -  de er aktive, opfindsomme, man hjælper
hinanden, og der er mange muligheder om man vil arbejde for sagen. Men det er ikke noget man bliver rig af,
har jeg tit hørt.

 

Lerets tilstand med dets fine ubrændthed, hvilken betydning har den tilstand? Kan du også sige noget om forholdet mellem tegning og ler? (Spørgsmål fra artistoftheweek)
Jeg har tit tænkt på lerobjekterne som en slags værktøjer, eller rekvisitter man kan bruge i en scene – og at de
derfor skal være omformelige efter behov, og spejle en situation, tid og sted. Den ubrændte ler tørrer, og bliver
til hårde og faste objekter – men de er skrøbelige og knækker let – og dersom man knuser dem og kommer dem i
noget vand, bliver de til ler igen. Det er da fuldt af håb og potentiel ny handlekraft!
Tegningen og papiret har noget af det samme i sig, og peger på arbejdstegningen, teksten og ideen, frem for
noget helt afsluttet, eller et sluttet univers. Blyantsstregen kan viskes ud, papiret kan rives over, det er portabelt,
let – man kan manøvrere med det, og det er noget der er i bevægelse, i mulig ændring og revurdering. Materialet
spejler sproget, og de to elementer er uløseligt forbundet.

 

 

tak

×