Artist of the week

#67 Karin Lind

www.karinlind.dk
www.teksas.dk

 

Karin Lind, født 1969 på Als. Uddannet på Det fynske Kunstakademi 1992-98.
Senest udstillet : I:C:A:N:, Sydney, AUS, Superobjekt, DK, Grænselandsudstillingen, Åbenrå / Flensborg bibliotek, DE, Five walls Projects, Melbourne, AUS ,Vestjyllands Kunstpavillon,DK, Esbjerg Kunstmuseum,DK, Skulpturi, DK, Ozean, Berlin, DE
Bor og arbejder i Græsted,  driver sammen med billedkunstner Peter Holm projektrummet teksas.

Rotation af mennesker og landskab, Naturstyrelsen, 2015

 

Rotation af mennesker og landskab, Naturstyrelsen, 2015

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Transparence, struktur, igennem rummet, på den anden side af materialet, forsvindingspunkter.

 

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
Dialog er et svært begreb her- blandt mange nævner jeg Gordon Matta-Clark, Mary Miss, Robert Smithson, Cornelia Parker.

 

Lack of memory, bearbejdet skuffeelement, 2014

 

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Hver gang er et forsøg på at kaste snøren længere ud og dybere ned. Jeg arbejder lige nu på to solo udstillinger – begge i Sønderjylland, hvor jeg kommer fra. Det er første gang jeg vender blikket den vej på udstillingsfronten, og jeg udfordrer mig selv med at samle tråde og forbindelser op, der knytter sig til mit eget udgangspunkt.

 
Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Mit seneste store værk ROTATION AF MENNESKER OG LANDSKAB er en permanent udendørs installation, skabt til  Naturstyrelsen. Stor skala og nye materialer. De givne rammer har presset mig ud nogle steder, jeg ikke har været før.

 

Joints and Voids,installation, teksas, 2012

 

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
For 7 år siden flyttede jeg og min mand, Peter Holm, fra 4. Sal på Østerbro til en  fabriksbygning uden for Græsted. Her har vi bygget alt under eet tag med bolig, værksteder, og  projektrummet teksas, som vi driver sammen.
Praksis flyder mere sammen med hverdagen, og det passer mig rigtig godt. Jeg kan gå ubesværet til og fra værkstedet, også bare for et par timer. Jeg har udviklet en måde at zoome ind og ud, så jeg kan holde fokus.

 
Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Jeg får inputs i alle mulige andre situationer, hvor jeg har tid og rum til at holde sluserne åbne.

 

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Jeg sætter mig i bevægelse. Snitter i et stykke pap, flytter på nogle materialer, kører en tur i bil, løber igennem skoven.

 

Caught in a Glimpse, objekt, træ, 2014

 

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?
I dag, da en møbelsnedker jeg arbejder sammen med, kastede sig over at løse et problem, jeg har kæmpet med i flere uger – selv om det ville smadre klingen på hans sav og fylde hans værksted med gipsstøv.

 
Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?  
Jeg oplever scenen som meget koncentreret om København. Det kan virke indspist og snævert. Da vi flyttede til pløjemarken besluttede vi at sætte et centrum hvor vi er. I vores 2. udstillingssæson i teksas viste vi udelukkende internationale kunstnere. Det var fantastisk at hente kollegaer i lufthavnen fra Tokyo -direkte til Græsted.
Jeg har brug for jævnligt at møde kolleger og se udstillinger, og konstaterer, at udenlandske kollegaer også klager over, at deres kunstscener er små og indspiste.

 

Borrowed Space, 2013, bearbejdede Kinastole, HJ Wegner, grid på væg

Mange af dine værker er meget fint poetisk sammenføjet med ultratynde materialer, og så er de fra helt små til ret store arkitektoniske strukturer. Jeg ser dem ofte som helt ude på kanten af det mulige. Hvad tænker du selv om det mulige/ikke mulige i dine konstruktioner? (Spørgsmål fra #66 Lene Desmentik)

Det kan jeg genkende. Mit fokus ligger tit ved siden af materialet. Motivet ligger i forskydningen. Jeg sætter regelsæt op, som jeg presser og skubber i en søgen efter kanter og nulpunkter. Jeg står tit i et materialedilemma, hvor jeg allerhelst vil undgå materialet. Det er ikke lykkedes endnu.

 

tak

×