Artist of the week

#66 Lene Desmentik

Lene Desmentik (1967) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2002. Hun bor og arbejder på Lundhoff ved Odder.

www.desmentik.dk

Ejendom300dpi‘Ejendom’, 2015, materiale: ryatæppe, flagstang, filt, mdf., 110 x 100 x 150 cm.

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Jeg er meget optaget af mure, vægge og døre for tiden, og deres mange betydninger. Det er både hvordan vi bruger/forholder os til dem inden for hjemmets fire vægge, hvordan man signalerer privat ejendom, skellet i mellem ude og inde – det offentlige og det private rum samt i den historiske, religiøse, politiske og militærstrategiske betydning.
Betydningen og værdien af materialet har altid optaget mig, ligesom hvordan sammenstillingen af forskellige materialer kan give en ny betydning samtidig med en skallering i størrelse af møbler og arkitektoniske elementer kan give et twist.

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
James Turrell og Bill Viola har altid været nogle af mine store helte, dog er det mest James Turrell jeg er gået i dialog med i mine tidlige værker. Af kunstnere som har betydet meget eller som jeg har set en sammenhæng med – vil jeg nævne de amerikanske minimalister, Nicolas Hlobo, René Magritte, men også filmmagere som David Lynch og Kim Ki-Duk.

udstykning300dpi

‘Udstykning’, 2014, materiale: brædder i sammen dimension som havnens hegn, 35 stk. brevsprækker i stål, mål: variable

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Tager ud og ser noget nyt, eller går i dialog med en kunstner jeg finder interessant. Nogle gange lykkes det at gå nye veje andre gange ikke.
Jeg har f.eks. lige været en måned i Berlin, som har betydet at der er nogle ting jeg vil vende og dreje på en ny måde, men i forlængelse af de ting jeg i forvejen arbejder med.

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
At jeg i mine tegninger kan bruge samme metode som i skulpturerne, nemlig at sammensætte flere elementer, og derved skabe en ny betydning – gerne med et twist. På den måde giver tegningerne mening i forhold til min øvrige praksis, som selvstændige værker.

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
Jeg flyttede ud på landet for at få bedre værkstedsplads, og har selv delvist bygget mit værksted. Det betyder rigtig meget for min arbejdsproces at jeg har mit eget sted med alle mine ting omkring mig. Min arbejdsmetode er at ting lager sig i mit hoved og på et tidspunkt tager form som en ide, som jeg så ofte skitserer groft eller laver en model af, for derefter at udføre værket. I selve processen med at lave et værk sker der dog ofte ting som tilføjer værket noget jeg ikke havde tænkt forud.
Min kunstneriske metode er at arbejde med et element i en periode, hvorefter det forsvinder for sidenhen at dukke op igen flere år senere og i en anden form eller betydning. Man kan sige at mine emner bevæger sig i en spiral.

murenvæggendøren

‘muren, væggen og døren’, 2015, foto: Erik Balle, materiale: Finér, ostelærred, bemalet træ, genbrugsdøre

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Inspiration betyder meget, jeg vil ikke sige at jeg altid opsøger den, da jeg bliver inspireret af ting i min dagligdag, min barndom, arkitektur og de rum jeg bevæger mig igennem. Jeg ser noget, som så bliver hængende i hukommelsen for at dukke op igen når tiden er for det. Eller jeg bliver direkte inspireret, som f.eks. en serie tegninger der opstod på baggrund af den sidste krig i Israel. Ofte genererer de værker jeg er i gang med nye ideer under arbejdsprocessen.

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Ordner noget praktisk, i stedet for at blive sur over at jeg ikke lige kan komme videre. Jeg har et ritual med at rydde op og feje på mit værksted inden jeg går i gang med noget nyt – det er en god mental øvelse, at rydde bordet og starte på en frisk.

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk? 
Alicija Kwade på Haus am Wandsee i Berlin.

IMG_1731

‘Landskab I’, 2014, Sort tusch og rødt broderi på papir, 25 x 65 cm

geometriskehændelser

‘Kings Court’ (i forgrunden), 2013, lasercuttet mdf, pianohængsler, 100x140x140 cm
‘Celebration’ (i baggrunden) 2013, uldstof, silke, wire, mål: variable

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Det er et meget bredt spørgsmål, og da den danske kunstscene består af rigtig mange fraktioner og scener, synes jeg det er svært at beskrive den under et. Jeg har det fint med den danske kunstscene, på den måde at jeg synes, jeg har et godt netværk på tværs af landet og det er mangfoldigt , selv i et meget lille land.

For mig er der er en grad af mental og fysisk underfundighed i værkerne, så Lene, hvad tænker du om underfundighed? (spørgsmål fra #62 Henning Schultz)
Jeg tænker vel underfundig i betydningen af skælmsk og dobbelbundet i forhold til mine værker. Det er en måde jeg kan bruge til at kommentere på en lidt underspillet måde, med et strejf af humor iblandet og uden at jeg stiller mig op på en skammel og råber det ud over forsamlingen (hvilket ikke rigtig ligger til mig). Det underfundige sniger sig mere og mere ind – specielt i mine tegninger.

Tak

×