Artist of the week

#62 Henning Schultz

Henning Schultz (1973) er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, 2000. Han bor og arbejder i Aarhus.

www.henningschultz.dk 

Untitled 2015, acrylic on canvas
Untitled, 2015, acrylic on canvas

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Jeg har altid været optaget af samspillet mellem natur og kultur. En smuk klippet hæk er et meget godt eksempel på det. Og jeg holder meget af geometri. Min hjerne bliver glad, når den laver geometri. I bund og grund handler det vel om kontrol og orden. Min hjerne elsker orden. Hvis jeg havde mere tålmodighed ville jeg lave bonzai træer.
Og så er farver en meget stor drivkraft. Det er dem som får min krop til at reagere. Og det er oftest dem der sætter nye værker i gang.

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
Jeg taler dagligt med David Hockney om rum, perspektiv og dedikation i fordybelsen af emner. Og med Joan Mitchell om farver og bevægelse der får kroppen til at sitre. Og med Robert Motherwell om at reducere og skære ind til benet.

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Når man som jeg går meget op i kontrol og orden, opstår der en fare for at værkerne dør i korrekthed, så derfor opfinder jeg benspænd og leder efter “fejl” som jeg kan bruge bevidst. Derudover er jeg så tilpas doven, at hvis jeg kan se værket alt for tydeligt i tankerne, så gider jeg ikke lave det, da jeg jo har set det færdigt i hovedet. Jeg skal helst overraskes undervejs.

Untitled 2015, canvas and woodpanel

Untitled, 2015, canvas and woodpanel

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Jeg har for nyligt fundet noget papir som smitter voldsomt af når det bliver lagt i vand. Denne fejl bruger jeg nu bevidst til at “male” med. Og vandet hjælper til og er med til at bestemme udfaldet. Det er bl.a. her samspillet mellem natur/kultur opstår. På den måde mister jeg noget af kontrollen uden i grunden at slippe den.

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
Meget af tiden går med “fri leg” for at finde benspænd eller nye fejl og processer jeg kan bruge. Det er mere et værksted/laboratorie end et atelier. Det er fyldt med eksperimenter og vandbade, hvor jeg undersøger teknikker og materialers opførsel. Det kan se ret kaotisk ud, men der er mening med galskaben. Og den er under kontrol.

Untitled 2015, ink and objects on canvas

Untitled, 2015, ink and objects on canvas

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Jeg læser meget, hører meget musik og ser meget på kunst. Men så er det farven på en cykel jeg ser, når jeg er på vej ud for at købe ind, der sætter noget i gang.

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Så går jeg fuldstændig i panik og tror at det hele er slut og at jeg nok aldrig kommer til at lave mere kunst. Når så hysteriet er faldet lidt ned så ser jeg fx. en spændende farvekombination på en lastbil og så har jeg det næste værk i gang.

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?
Jeg er meget begejstret for A-kassens nye projekt, hvor de smider flydende bronze i vandet og derved opstår skulpturen. Altså at naturen (vandet) er med til at afgøre hvordan skulpturens form bliver. Jeg er kun lidt ærgelig over at det ikke var mig der fik den ide.

Untitled 2015, ink and wood on canvas

Untitled, 2015, ink and wood on canvas

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Jeg tror den er helt fin. Og jeg siger tror, da jeg ikke har været særlig god til at aflæse den. Men jeg prøver hele tiden at blive bedre til det.

Paul Auster taler meget om tilfældet. Hans fiktion er utrolig konstrueret, men tilfældet er altid tilstede rent tematisk. Din billedverden er ligeledes utrolig konstrueret og styret. Men hvad med tilfældet? Findes tilfældet for alvor hos Henning Schultz? (spørgsmål fra #59 Henrik Godsk)
Jeg elsker Paul Auster. Og som han, er jeg svært tiltrukket af tilfældet. Jeg jagter konstant tilfældet for at få kontrol over det og sat det i orden. Men tilfældet er en svær størrelse at holde styr på.
Men for at svare Henrik Godsk på hans spørgsmål, så er tilfældet faktisk tilstede i nogle af værkerne. I processen med  papiret, som smitter af, opstår der nogle gange luftbobler under vandet som har indvirkning på motivet. Eller hvis nogen har ridset i papiret med en negl, vil det blive at se under farvningen. De ting er jeg ikke herre over og de må derfor tilskrives tilfældet. Men jeg er selvfølgelig herre over om det bliver til værker eller til skrald.

 

Tak

Untitled 2015, stained paper

Untitled, 2015, stained paper

Untitled 2015, stitched paper and wood

Untitled, 2015, stitched paper and wood

Untitled 2015, stitched paper on woodpanel

Untitled, 2015, stitched paper on woodpanel

×