Artist of the week

#34 Merete Vyff Slyngborg

Merete Vyff Slyngborg (1982) bor og arbejder i København. Hun har studeret på Det Fynske Kunstakademi i Odense og Akademie der Bildenden Künste i Wien.
Hun har b.la. udstillet på Grimmuseum, Berlin; Inter Arts Center, Malmö; 68 m2; Arcadia Missa, London; HDTS, Joshua Tree, Californien og The Common Place, Leeds. Merete er co-founder af udstillingsstedet YEARS og NEW YEARS.

 

 

1. Art Room Still Life, photo 60x45 cm. - Green is Gold, 2014jpg

Art Room Still Life, photo 60×45 cm. – Green is Gold, 2014

 
Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Helt overordnet vil jeg sige, at jeg arbejder med repræsentation og rummelig forskydning i en udstillingskontekst. Det synliggør jeg bl.a. ved at sidestille objekter, som visuelt sætter mere flygtige tendenser i samspil med klassiske kunsthistoriske referencer, i et forsøg på at adressere, hvordan vi værdisætter og opfatter objekter i feltet mellem design og kunst.
Jeg har længe været optaget af at undersøge hvordan begreber som smag, trends og strømninger (især indenfor billedkunsten) opstår og positionerer sig og hvorfor nogle æstetiske bølger er forbigående, mens andre forbliver.

 
Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
Det er et svært spørgsmål, jeg kan nok godt nævne nogle, som jeg retrospektivt kan se at mine værker taler sammen med, men det har ikke været noget, jeg har tænkt så meget over under udførelsen. Jeg kigger meget på mode, design og kunsthåndværk og så er der nogle bestemte bøger, magasiner eller tekster, der har betydet meget for mit arbejde som f.eks. Toward a New Interior af Lois Weinthal, Artefacts as Categories af Daniel Miller, Spaces of Experience af Charlotte Klonk og Interiors af Johanna Burton, Lynne Cooke og Josiah McElheny.

 
Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Opsøger mennesker fra andre felter end mit eget. Lige nu arbejder jeg f.eks. som freelance indretnings stylist. Det var egentligt noget jeg begyndte på som en form for research til en udstilling, jeg skulle lave, men nu er jeg så blevet hængende. Da jeg interesserer mig for repræsentation, beskæring og display, er det et felt, jeg synes der giver mig en anden indgangsvinkel og en anden form for faglighed, end den jeg har i forvejen. Generelt bruger jeg mødet med andre faggrupper både i mine udstillinger rent fysisk og som en metode til at uddanne mig selv.

 

2. A Perhaps Tasteful Image, installation view - Green is Gold, 2014

A Perhaps Tasteful Image, installation view – Green is Gold, 2014

 
Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Jeg tror ikke rigtigt på ideen om nye opdagelser, men nærmere en accept af, at man vader rundt i det samme på nye måder. Men en metode som jeg har udviklet og som er af nyere karakter, er, at jeg ser mit arbejde mere og mere som et samarbejde eller en virksomhed om man vil. Jeg inviterer derfor i højere grad andre til at tage aktivt del i mine udstillinger og på denne måde bliver mit eget visuelle sprog til en sampling eller en form for symbiose hvor andres strøg, metoder og udtryk adopteres. F.eks. inviterede jeg til min sidste udstilling to indretningsstylister til at installere udstillingen.

 
Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
Det er meget forskelligt og hænger unægteligt sammen med resten af mit liv, altså hvordan jeg tjener mine penge, hvor jeg bor osv. Jeg har gennem de sidste år lært at tilpasse min arbejdsproces til hvad der ellers foregår i mit liv. Lige nu har jeg et job, der tager meget af min tid, så mit arbejde foregår om aften og i weekenderne. Næste år ser det helt sikkert anderledes ud. Jeg er en del af udstillingsstedet YEARS på Nørrebro, som jeg også bruger som værksted. Desuden er min computer som mange andre billedkunstnere i dag, mit vigtigste medie, redskab og materiale, og jeg laver det meste på den fra research til de egentlige værker.

 
Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Dengang jeg studerede prøvede jeg kunstigt at placere mig steder hvor den slags kunne forekomme. Nu vil jeg sige, at jeg mere aktivt bruger ting jeg ser og oplever i min dagligdag som led i min proces, det forudsættet selvfølgelig, at det giver mening for det arbejde, jeg er i gang med, men nogen gange kan man få de mærkeligste ting til at passe ind.

 

3. A Sculptural Thought to Kathleen Madison Moore, 40x40 cm. -Green is Gold, 2014

A Sculptural Thought to Kathleen Madison Moore, pillow 40×40 cm. &

Mondrian by Cecilie Manz, 2005 – Green is Gold, 2014

 

 
Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Hvis det er lige op til en udstilling, så prøver jeg at genoverveje tidligere materialer og ideer og samle det på nye måder og så være åben for andre muligheder og andres input. Men eftersom jeg arbejder meget projektorienteret, så har jeg ikke på den måde en løbende proces og kan derfor godt lide de perioder, hvor der er lidt stilstand.

 
Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?
Jeg så for nyligt på nettet fotodokumentation af værket Cloakroom en performance af Olivier Saillard og skuespiller Tilda Swinton som er 1 ud af en række performances, de har lavet sammen og som undersøger forskellige aspekter af modeindustrien og denne her i særdeleshed forholdet mellem mennesker og tøj. Det der interesserede mig var ikke så meget selve performancen, som jeg jo også kun har set fotos af men mere konteksten, den udspillede sig i. Performancen blev opført under en af verdens største mode events for herretøj, Pitti Uomo i Florence i Italien og var derfor i direkte forlængelse af selve den industri, den undersøger.
Derudover genså jeg i sidste uge fotos af værket The Club for Modern Fashions af Josiah McElheny fra 2013. En site specific installation og performance skabt til The Arts Club of Chicago. Åbningen bestod af en 3-timers, iscenesat aktivering af professionelle kunstnere klædt i moderne vintage tøj, der spændte i æra fra 1920′erne – 1970′erne. De befandt sig i en møbleret glas pavillon tegnet af arkitekt John Vinci, inspireret af Ludwig Mies van der Rohe. Jeg synes Josiah McElhenys arbejde og metoder er spændende at følge, og der bliver hele tiden tilføjet flere lag i hans forsøg på at dissekere modernismen.

 

4. Spilled Milk, Art Room Still Life 2014, The joint spirit of Kathleen Madison Moore and I Painted on request by artist Kathleen Madison Moore (US) Oil paint, canvas, 129,5x99 cm. Ok Corral, 2014jpg

Spilled Milk, Art Room Still Life 2014
The joint spirit of Kathleen Madison Moore and I
Painted on request by artist Kathleen Madison Moore (US)
Oil paint, canvas, 129,5×99 cm. – Ok Corral, 2014

 
Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Den danske kunstscene er ikke noget jeg foreholder mig til som sådan. Man er en del af en scene, det er klart, men jeg er også en del af mange andre scener i mit liv. Jeg har i den seneste tid ikke fuldt så meget med på hvad der sker på den københavnske kunstscene og vil derfor ikke gå ind i at beskrive den. Men det der fylder noget for mig, er de folk jeg snakker med på daglig basis som f.eks. de kollegaer, jeg har gennem YEARS og de kunstnere og kuratorer jeg derigennem møder.

 

5. New Material installation view - Ok Corral, 2014

New Material installation view – Ok Corral, 2014

 
Meget af dit arbejde undersøger eller behandler forskellige fænomener fra mode- og designfaget, og mit spørgsmål er: En af de bærende faktorer for udviklingen i modeverdenen er trendsbegrebet. Hvordan ser du på trends betydning for billedkunsten i dag? (spørgsmål fra #29 David Stjernholm)
Trends har altid været en del af billedkunsten og er som sådan ikke noget nyt. Ordet trend betyder oprindeligt, der hvor floden drejer og er egentligt bare en betegnelse for en ny drejning og det nye er kunsten jo konstant på jagt efter. Tidligere brugte man måske mere udtrykket Zeitgeist. Jeg tror derfor ikke betydningen af trends er meget anderledes end tidligere, men forskellen er måske, at man i dag opdager forskellige trends eller formelle og tematiske ligheder endnu hurtigere pga. nettet og sider som Contemporary Art Daily, hvilket også øger tempoet og behovet for fornyelse, i moden bruger man udtrykket fast fashion. Billedkunsten adskiller sig fra andre felter såsom design og mode, fordi den arbejder med en ide om det autentiske altså mere konkret, at det er en kulturel virksomhed, der nærmest per definition arbejder med illusion, forstillelse og iscenesættelse, men som alligevel forholder sig til et ideal om at være det modsatte. Herved tror jeg det er sværere for kunsten at identificere sig med disse ”overfladiske” betegnelser, da det er en total ødelæggelse af det autentiske og herved også af det oprigtige og personlige udtryk.

 

Tak

×