Artist of the week

#33 Maiken Bent

Maiken Bent f. 1980. MFA, Det Kongelige Danske Kunstakademi 2006.
Udvalgte seneste soloudstillinger: Maiken Bent, Yves Klein Archives, Paris, FR. Rattle Clank Jingle Keys Locked, Neumeiser Bar-Am, Berlin, DE. Transatlantique, New Galerie, Paris, FR. Overseas Cargo Club, IMO, København, DK. Sense of Echoes, SKMU, Sørlandet Art Museum, Kristiansand, NO. Medstifter af IMO 2009-2014.

 

http://www.maikenbent.dk/

 

Curtains #1-3 2014 Curtains #1-3, 2014

 

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
På mange måder er jeg vel det, man kan kalde en ’kontrolfreak’. Jeg har en næsten fetish-agtig trang til at få alting til at falde på plads og sat i orden. Så hos mig bliver objekter holdt fast, sikret, låst og placeret lige der hvor de passer og hører til.

 

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
Det er lidt sådan et ”hadespørgsmål” at få, lidt lige som at stå i en bar og hygge sig, indtil at der kommer en hen og spørger til hvad ens yndlingsfilm eller -musik er.
Men ok ok, her er en lille liste med folk jeg har googlet på det sidste, enten fordi jeg har udstillet med dem og gerne ville se mere eller fordi de ellers har fanget min interesse. Denne liste kunne naturligvis se helt anderledes ud i næste måned og den kunne indeholde så mange andre og flere gode navne, men nu står vi i baren, så her er de folk, der har passeret min browser på det sidste: Steinar Haga Kristensen, Margo Wolowiec, Lizzie Fitch (+Ryan Trecartin), Harm van den Dorpel, Kate Steciw, Dora Budor, Alex da Corte, Trisha Baga, Tamar Halpern, Olga Balema.

 

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Mange gange opstår det nye, i gentagelsen af det gamle. Andre gange kaster jeg mig ud i kaos, der hvor tilfældighederne råder, for så derfra med de erfaringer det giver, at indtage nyt territorium.

 

SONY DSC

Installation view, Transatlantic, New Galerie, 2013

 

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Det er meget nyt for mig, at figuration nu også har bevæget sig ind i mit arbejde.
På helt enkelte og stilrene hvide whiteboards bliver bemalede og indfarvede silketørklæder spændt ud og sat op med kraftige magneter, beklædt med mønstret skind og Fimo-ler. Det næsten sensuelle og halv-transparente materiale holdes nu af magnetismens kraft. Lag på lag af farver og mønstre, komponerer jeg mig frem på tavlen.
Med min iPhone i venstre hånd maler jeg mig hurtigt igennem mit liv i billeder, på silken, med min højre. Bordet fanger hurtigt med silkemaling og man har kun ét afgørende skud i bøssen. Så den hurtige proces bliver en stor del af udtrykket og et billede på tid, ligesom det også gør det, når jeg benytter mig af et meget mere langsommelige håndværk, som f.eks. at sy i læder og skind.

 
Selvom det er helt nyt med figurationen, så føles det alligevel ikke så fremmed for mig. Jeg har altid arbejdet med at kombinere følelser, krop, mentale aspekter, intimitet og handlinger i mine værker og det, at der nu også er kommet billede på, ser jeg som en klar udvidelse af det. Jeg er ikke her ude i et decideret personligt ærinde, ikke ude i specifikt at fortælle historien om mit liv, men jeg bruger det der er nært til at skabe en større fortælling og det har jeg egentligt altid gjort, nu bare også med figuration som del af min palette.

 

Installation view, Maiken Bent, Yves Klein Archives 2014

Installation view, Maiken Bent, Yves Klein Archives 2014

 

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
Jeg har en meget fysisk værkproces, så de fleste af mine dage forgår på mit værksted, hvor jeg der, helt old school og romantisk, skaber mine værker. Eller i selve installeringen af udstillinger, som også er en del af min praksis.
Det er svært at sige hvornår arbejde høre op og hvornår fritid starter, for det kan sådan set også være arbejde for mig, at gå en tur i Harald Nyborg om lørdagen og på et loppemarked om søndagen. Eller når jeg om aftenen surfer Youtube videoer om alt fra nail art til japansk bondage-knude-binde-teknikker.
Lige nu sidder jeg i mit kolonihavehus i Skovlunde, med ild i brændeovnen og udsigt til blå himmel og træer og besvare emails og dette interview og det er jo sådan set også en del af mit arbejde.

 

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Jeg bliver nok mest af alt inspireret af energier og de kan komme alle steder fra.

 

 
Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Min gode ven Lasse har lært mig, at så skal man bare bruge sin tid på at få orden på sine farveblyanter og så skal det hele nok gå. Så det er det jeg gør.

 

Installation view, Whieaway, Kunsthall Oslo 2013

Installation view, Whieaway, Kunsthall Oslo 2013

 

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?
Jeg var til 3d Kraftwerk koncert i DRs koncerthus i søndags. Det var vildt!

 

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Aner det ikke.

 

Rattle Clank Jingle Keys Locked, Neumeister Bar-Am 2013

Rattle Clank Jingle Keys Locked, Neumeister Bar-Am 2013

 

Mange af dine arbejder giver associationer til brugsgenstande, men det er samtidig klart, at de netop ikke kan “bruges til noget”. Er du blot optaget af disse brugsgenstandenes æstetik eller er der en dybere (måske absurd) sammenhæng mellem dine værker og de genstande uden for kunstens sfære, de synes at være inspirerede af? (Spørgsmål fra #31 Ole Tersløse)
Mine værker bliver aldrig taget i brug. De har som sådan ikke nogen funktion, eller jo, funktionen af at være kunst. Men ved at bruge hints til funktion eller redskaber i mine værker, får jeg beskueren til at opleve ikke kun med øjnene, men også med kroppen. Kroppen husker rigtig godt selv og vi gemmer mange minder i den. Når værket indeholder redskaber eller former der kunne tolkes som noget man kan tage i brug eller deltage i, så kobler vi os på værket, helt uden rent fysisk at røre det. Vores hjerne har en trang til at forstå det vi står overfor og forestille os at vi interagere med det og den virkning er noget jeg synes er utrolig spændende og noget jeg ofte benytter mig af.

 

Tak

×