Artist of the week

#27 Luanna Roberta Cederholm Bonfils

Luanna Roberta Cederholm Bonfils. Født 1988, studeret på Hampstead School of art og har en BA i fine arts fra Middlesex University i London. Bor i København.
www.robertacederholm.com

photo 2

Billede fra degree show, Truman Brewery, London, 2013.

photo 1

Closeup af maleri fra degree show, Truman Brewery, London, 2013.

 

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Jeg er optaget af menneskekroppen som maskine, objekt og som natur.
Hvordan vi ser kroppen og mennesket i forhold til den verden vi lever i. Hvad vi ser og hvad det indebærer at have og være en krop.

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
Nok ikke en direkte dialog, men Jenny Saville’s malerier begejstrer mig stort. Ligeså gør Hans Bellmer’s skulpturer og Francis Bacon’s malerier.

 

photo 4

Closeup af maleri fra degree show, Truman Brewery, London, 2013.

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Jeg laver research og skifter ofte materiale så ikke omgang med samme materiale kontinuerligt.

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
En form for 3D arbejde i form af stofkollager, bestående af mange stoflumps, som er en anden måde at forme med end med maling.

 

photo 1-1

Stoflumps-kollager, 2014/2015.

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
Jeg arbejder ud fra research indsamlet fra diverse steder, samt fra croquis tegninger og fotografier. Og primært i isolation for bliver let distraheret. Jeg har et loftsatelier men arbejder egentlig mest hjemme i min stue. Andre gange, når muligheden byder sig, tager jeg til Sverige eller Berlin hvor jeg har gode muligheder for at lave enebo og arbejde igennem.

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Den kommer fra rejser og møder med forskellige kulturer og folkefærd, naturen, musik, videnskaben, bøger, dokuer, tv og fra menneskene omkring mig.

 

photo 2-1

Stoflumps-kollager, 2014/2015.

 

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Jeg går for det meste ned i kulkælderen og venter dovent til det ‘kommer’ til mig igen. Det kan tage lang tid, men det kommer altid tilbage igen på et tidspunkt. En anden god metode er at tvinge mig selv til at lave det samme om og om igen og malke al lyst ud indtil spatten indtræder og der ingen anden vej er, end videre.

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?
Dokumentaren ‘Hjemløs’ af Ditte Haarløv Johnsen. Den blev sendt på DR i forbindelse med det grønlandske valg i november og gir et meget ærligt indblik i menneskeliv. Også filmen ‘Paradis kærlighed’ af Ulrich Seidl gjorde stort et indtryk.

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Det ved jeg ikke, kender den ikke.

 

photo 3
sort og hvid skitse

 

Dine malerier kredser om studiet af menneskets krop. Har det betydning for et maleris tilblivelse, hvem kroppen tilhører? (Spørgsmål fra #24 Peter Voss-Knude)
Nej ikke som sådan. En krop, og alle kroppe, er jo i det store hele bare rent organisk materiale, bestående af hud, knogler, kød og hår, og hvor sindet paa mange måder er underordnet.

Tak

×