Artist of the week

#24 Peter Voss-Knude

Peter Voss-Knude (1987) har en BA fra Goldsmiths University London i Fine Art & Art History. Han har brugt et år på at blive politimand i The Metropolitan Police, været aktivist i russiske VOINA og er nu i et officielt samarbejde med Det Danske Forsvar med hvem han komponerer et popalbum.

http://voss-knude.com/

 Billede 1Skyttegravs litteratur [Del af  nuværende arbejde med det danske forsvar], Blyant på papir, 2014

 

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?

Jeg sigter mod at placere mig i de mest omfattende institutioner jeg kan forestille mig og skabe kunst der både rummer samt går i dialog med dem. Politiet og Forsvaret er ekstreme instanser som jeg ser som representanter for vores samtid.
Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?

Baby Dee for hendes stemme og ukuelighed.
Banner, Fiona for hendes sproglige hårdhændethed.
Bjørn Rasmussen for hans blad fra munden.

 

Billede 2
Olie på Folie, Olie på folie, 2014

 

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis?

Jeg har leget med et software instrument som jeg er ret vild med, det er en Wobble Bass.

 
 
Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? 


Mit værelse er mit lydstudie og jeg plejer at rydde op inden jeg går igang ved klaveret.

Jeg har haft mange skiftende atelierer rundt omkring, så jeg får lov at møde nye mennesker hele tiden. På tidspunkter har jeg ikke råd til et og så har jeg arbejdet rundt omkring i byen såsom i Vor Frue Kirke eller i  Fona i Nørrebro Centeret.

Billede 3Line [Dokumentation af  performancen Unzip der skabte debat omkring magtroller og køn i det offentlige rum] 2012, video still

Hvordan opsøger du inspiration?

I marken.

I mit samarbejde med Forsvaret har jeg fået adgang til at skabe et slags residency på Slagelse Kasserne hvor jeg gennem beretninger fra veteraner og militært personel, samler inspiration og research til min musik. Da mit arbejde er drevet af øjenkontakt og intuition, benytter jeg mig ikke af traditionnelle dokumentaristiske værktøjer såsom kameraer eller diktafon. Mine sandheder er bygget på modsatrettede følelser, hvis premis er  bevægelse, og det er derfor ikke muligt at dokumentere dem i et sterilt univers. Derfor interesserer det mig ikke at gengive et udsagn, men at udvælge og fortolke det. Alle faktorer er som sådan ukendte når jeg er ude i marken, men en fælles drivkraft i mit arbejde de sidste fem år har været en undersøgelse af, hvordan det er muligt  at protestere imod et system jeg selv er en del af.

Det er afgørende for min process at udvælge hvad der skal inspirere mig. Jeg skaber bevidst rammerne for, hvad jeg mener er af alvorlig vigtighed og lader disse påvirke mig som min inspiration. Jeg vil som menneske og kunstner rette min hengivenhed imod aparte sammensætninger som jeg finder smukke.

 

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?

Hvis en kunstners process går i stå, synes jeg det er en del af hendes process.

Ofte er forhindringer faktisk produktive. Som buketten i videoen nedenfor der  danser til et technonummer af HLLW, tilsyneladende upåvirket af de bånd der styrer den. 
LINK:  https://vimeo.com/115534572

 

Billede 4En kontrolleret, dansende buket, video still, 2013

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?


Dina Friemuth og Emil Colds performance ‘Stone for a rap’ i udstillingsrækken ‘Sig mig at tingene taler’ var klog og rørende. Der blev sunget en kærlighedssang fra en tung stens perspektiv i en hvid kælder fyldt med seriøse mennesker.

 

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?


Generelt synes jeg at, også danske, kunstnere er generøse og fortjener beundring for deres valg om at dedikere deres liv på at forholde sig til verden gennem kunst. I disse strabadser, er der er altid plads til hårdere sammenstød med samtiden.

 

I det tre radikale grupperinger du har arbejdet under, The Metropolitan Police, VOINA og Forsvaret, må der være mange forskelle mekanismer på spil. Findes der ligheder? (Spørgsmål fra #22 Sara Ursina)


Ja, i høj grad. Hvad end jeg har snakket med unge politiaspiranter, destruktive aktivister eller blottede veteraner, er behovet for at deltage i et intimt sammenhold placeret meget højt på årsagerne til deres respektive gøremål. Jeg har været en del af alle tre fællesskaber.

 

Billede 5
“Opstilling” af fjende i fjeldet, 2014, ©HOK

Tak

 

×