Artist of the week

#15 Karen Havskov Jensen

www.karenhavskov.dk
www.et4u.dk

Karen Havskov Jensen er uddannet i skulptur fra Det Fynske Kunstakademi og Det Jyske Kunstakademi. Arbejder primært med skulptur og installation, ofte i tekstile materialer, og har udstillet bredt i både ind- og udland. Bor og arbejder i Vestjylland, hvor hun sammen med sin mand Klavs Weiss som arbejder med og for at realisere samtidskunstprojekter i det landlige offentlige rum via foreningen ET4U.

01
’Vasketøj’ (2013)

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Helt overordnet set vil jeg sige, at mit afsæt er en afsøgning af identitet og af den menneskelige eksistens, og min ambition er at gøre mine arbejder til en art ‘trojanske heste’, som får dagligdagen til at overraske og åbne sig.
I de senere år har det mere konkret udmøntet sig i en række arbejder, der kredser om nutidens liv på landet. For 8 år siden flyttede jeg tilbage til Vestjylland, hvor jeg kommer fra, efter at have levet hele mit voksne liv primært i København, men også i Odense og Århus. Det var et chok for mig, hvad strukturudviklingen havde gjort ved landet, mens jeg havde været væk. Afvikling og affolkning af landdistrikterne kommer bare til at fylde utrolig meget i bevidstheden, når man bor her, og det kom helt uundgåeligt ind under huden på mig og videre ud i mit arbejde. Det kommer til at handle meget om at forsøge at udtænke en strategi for at dø stående.

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
Jeg ved ikke, om jeg ligefrem vil sige, at jeg går i dialog med dem, men der er selvfølgelig rigtig, rigtig mange, hvis værker har betydet noget på mange forskellige planer mellem år og dag… Det må blive en lidt tilfældig opremsning af nogen af dem, hvis værker lige har været inde på lystavlen for nyligt: Louise Bourgeois, Hans Hamid Rasmussen, Julita Wójcik, Iwasaki Takahiro, Sandra Backlund, Nelly Agassi, Moon Guernier, Jakob Martin Strid, Nick Cave, Jesper Dalgaard, Thomas Wolsing.

 

02

 ’Garderobe’ (2013)

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Jeg prøver egentlig at øve mig i ikke at trække helt så meget, men i stedet forsøge at være åben for, hvor vejen kunne gå hen herfra.

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Jeg blev for nyligt inviteret til at lave et midlertidigt værk i det offentlige rum til Skulpturlandsby Selde 2014-15 sammen med Klavs. Vi har ikke lavet ret mange fælles værker, hvorimod vi igennem mange år har arbejdet sammen om selve organiseringen af lignende projekter.  Vi har nu kastet os ud i et socialt relationelt projekt, der ikke just er hjemmebane for nogen af os. Kort fortalt har vi placeret en redaktion til vores projekt ’SELDE SELECTED – 90 postkort fra Selde’ – i form af ET4Us skurvogn – i Selde, og den bemander vi i perioder, hvor vi så indsamler historier af enhver art i og om Selde. Tanken er, at det skal munde ud i et postkortalbum med 90 postkort og dertil hørende historier. Albummet skal lanceres ved en bankoaften i Selde, hvor alle får udleveret et album og derpå kan vinde postkortene. Det er desuden tanken, at kortene efterfølgende kan købes og vindes i andre sammenhænge, og så er det selvfølgelig op til folk selv at bytte sig frem til et komplet album. Det er udfordrende for mig og også rigtig spændende – både det at arbejde sammen, men i høj grad også det at måtte indrette sig efter en masse ubekendte faktorer, som former projektet undervejs. Jeg håber, vi kommer godt i land med projektet, og jeg synes, det under alle omstændigheder er god træning i at være lydhør i situationen.

 

03

’Det daglige brød’ (2012)

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
Jeg har et rigtig dejligt værksted, hvor jeg gerne opholder mig så meget som muligt. Da jeg flyttede ind i det, havde jeg det lidt ligesom Lisa fra ’Alle vi børn i Bulderby’, da hun fik eget værelse. Her folder hjertet sine vinger ud.

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Det er lidt svært at sige noget om, synes jeg – det kan være alt muligt fra de mærkeligste små ting i hverdagen til god kunst, gode møder/udvekslinger, rejser, landskaber… Der er inspiration, som kan få ting til at falde på plads – måske noget, man har tumlet med længe eller for længe siden, og som man så kan komme videre med, – og så er der inspiration, hvor en idé dumper fiks og færdig ned i hovedet på én.

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Jeg prøver at tage en pause fra det – få ordnet noget praktisk, som alligevel skal gøres / gå en tur / tage en lur / læse en bog etc. Eller også kaster jeg mig over et helt andet projekt – jeg kan godt lide at have gang i flere forskellige ting, som jeg så kan skifte imellem.

04

’Mønsterbrug I-II’ (2011)

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?
’GENERATION’ af Jette Hye Jin Mortensen på Holstebro Kunstmuseum.

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Jeg har aldrig haft et særligt godt overblik over den danske kunstscene, men der er selvfølgelig rigtig mange personer på den danske kunstscene, som betyder meget for mig. Jeg følger mest med via nettet, og selv mens jeg boede i København udgik mit kunstneriske netværk også i høj grad fra Vestjylland via mit engagement i foreningen ET4U, der først og fremmest har et stort internationalt netværk. Nu har vi f.eks med ET4U lige afsluttet et to-årigt EU-partnerskab omkring kunst i landdistrikter, hvor vi har været på studieture til Spanien, Italien og Frankrig og haft besøg af vores europæiske samarbejdspartnere her, og så har det jo naturligt været noget af det, der har fyldt meget.

 

05

 ’Rundt i Reservatet’ (2009)

Hvad betyder det fysiske arbejde/håndværket i din proces? Hvordan indgår det i overvejelserne i tilblivelsen af et værk? (Spørgsmål fra #12 Sidsel Christensen)
Håndværket betyder meget for mig. Det er meget vigtigt for mig at arbejde i et materiale, som jeg selv så vidt muligt behersker håndteringen af. Diverse gamle håndarbejdsteknikker som filethækling, rya, strik osv. står mit hjerte nær, og når jeg har fået idéen til et projekt, kan jeg rigtig godt lide udfordringen med at få omsat idéen til det fysiske værk. Der er desuden for mig noget meget meditativt i de mange timers ’slavearbejde’ der følger med for at udføre tingene fysisk, og som jeg har brug for, -så det er nok ikke tilfældigt, at jeg af og til lander med nogle ret tidskrævende projekter. 
Ud over at håndværksarbejdet kan være meditativt, kan det til andre tider også være socialt. Jeg kan rigtig godt lide, at håndarbejdet er så mobilt, at jeg kan have – i hvert fald en del af – værkstedsarbejdet med mig overalt og således også kombinere det med andre gøremål som f.eks. at være sammen med venner og familie.
Jeg oplever, at der er en almindelig opfattelse af – i hvert fald det traditionelle – håndarbejde som en lidt kedsommelig, borgerlig fritidssyssel, som man ser lidt ned på – og det synes jeg er et fedt udgangspunkt for at lave noget, der er lidt tvistet og dermed kan have held til at overraske. En lille revolution fra ’Hendes Verden’ kunne man sige.

 

Tak

×