Artist of the week

#11 Anne Kathrine Sørup

www.annekathrinesoerup.com

Anne Kathrine Sørup er født i 1985. Med udgangspunkt i identitet laver hun steds- og mediespecifikke værker. Anne Kathrine Sørup har taget afgang fra Gerrit Rietveld Academie med Bachelor of Fine Arts (Amsterdam, Holland) i 2012. Tidligere har hun studeret på Fatamorgana i København, og i 2010 studerede hun på School of Visual Arts (New York, USA) et semester. Hun har blandt andet udstillet på Space Womb (New York, USA), Kunstvlaai: Festival of Independents (Amsterdam, Holland), BLAA GALLERI (København) og Supercollider Contemporary Art Projects (Blackpool, England).

Har siden 2013 boet i København. 

2010_we_can_do_it

‘We Can Do It’, 2010, 2 kanal HD-video. Genindspildelse af en Spice Girls musikvideo.

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?

Grundlæggende er det strukturer. Emnet er én ting, og det formelle er noget andet – selvom jeg er begyndt at gøre det formelle til emnet i højere og højere grad. Emnet i mit virke er, hvordan identitet skabes. De menneskelige strukturer, der udstikker retningen på vores liv er dem, jeg portrætterer. Eller forsøger, i hvert fald. Jo flere leveår, jeg har bag mig, jo flere strukturer opdager jeg og går i lag med. Formelt lader jeg billedlige strukturer fremstå meget klart. Jeg har en evig fascination af, hvordan illusion fungerer, og i mit virke fremviser jeg illusionens mekanismer. Jeg håber i hvert fald, at opbygningen af figurationen i mine værker fremstår tydeligt for beskueren. Overvejelser om originalen og kopien ligger mig meget på sinde, og det gælder faktisk både formelt og som emne. Man kan blive ved med at grave efter kernen i lang tid.


Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?

Det er svært ikke at føle, at man enten glemmer – eller udelukker nogen i den her kategori, men here goes: Jesper Just, Ryan Trecartin, Cindy Sherman, Kalup Linzy, Jonas Lund, Gillian Wearing, John Smith og Candice Breitz.

2012_roed_og_groen

‘Rød og grøn og blå kan man også være’, 2012. Lys – og lyd installation

  Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?

Inden for de seneste år har jeg indset, at kunsten bevæger sig som reaktion på sig selv. Ved hvert værk lærer jeg noget nyt eller får lyst til at udforske et særligt element i næste værk. Jeg lægger ikke fem-års-planer, for så spænder jeg ben for de muligheder, der opstår.

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?

At mine værker er blevet mere og mere stedspecifikke, havde jeg ikke lige set komme. Det stedspecifikke element er forholdsvis formelt og i mit tilfælde minimalistisk – og det ved jeg ikke endnu, om er positivt eller ej.

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk? 

Jeg arbejder for mig selv og har brug for feedback på de ting, jeg laver. Det er et par år siden, jeg blev færdig fra kunstakademiet, så der står ikke lige nogen klar til at fortælle mig, hvad de tænker om mit arbejde. Jeg er heldigvis blevet del af en kritikgruppe, og det er helt essentielt at høre fra andre, hvordan de oplever éns værker. De skulle jo trods alt gerne røre noget i beskueren. Rent praktisk har jeg ikke et atelier, selvom jeg synes, det er ideelt at arbejde i et atelier særskilt fra mit hjem. Men det seneste år har jeg arbejdet hjemme, fordi jeg ikke har råd til et atelier. På de dage, jeg ikke er på mit lønarbejde, sætter jeg mig til rette ved mit skrivebord i min stue eller cykler ind til en læsesal på et bibliotek. Hvis jeg laver ting, der kun foregår på skærmen, er det nemt at tage computeren under armen og cykle et andet sted hen. Når jeg udstiller, er der jo en opbygningsperiode, og jeg elsker de dage, hvor man er på udstillingsstedet og bygger, træffer beslutninger og hænger op. 2014_kunstneren_er_til_stede

‘Kunstneren er til stede’, 2014, 50 cm x 40 cm. Foto-collage. Selfier fra diverse kendte skuespillere, forfattere, politikere og sangere udgør et selvportræt af kunstneren.

 

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?

Kunstnerisk inspiration er en konstant strøm, fordi jeg reagerer på mit liv – men jeg kan sætte ekstra fart på den ved at opsøge kunst. Ni ud af ti gange, jeg ser en udstilling, går jeg rundt med at smil og glæder mig til at gå i gang med de nye idéer, jeg får fra at se andres erfaringer.

2014_united_colors_of_the_loom

‘United Colors of the Loom’, 2014, 10 cm x 12 cm. Loom bands (silikonebånd) og plastic-clips


Hvad stiller du op, når din proces går i stå?

Jeg kan spørger nogen om feedback eller droppe projektet helt i lidt tid. Et fast trick for at komme videre er at lægge arbejdet fra mig og vente til næste gang, jeg foretager mig noget, jeg ikke skal tænke videre over – børste tænder, er ved at falde i søvn, cykler en velkendt rute… og som regel kommer der en indsigt snigende. Det er ikke kun, når min proces går i stå, at jeg opsøger kritik, men også når jeg er gået i stå, hjælper det mig at få kritik fra kolleger, venner og familie. Hvis man har gået op og ned ad et værk helt for sig selv i længere tid, kan man komme til at være meget indforstået. Så kritik fra nogen uden for éns eget hoved hjælper mig altid videre.

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk? 

Faktisk er tumblr det, der bedst engagerer mig.

2013_mens_de_andre

‘Mens de andre’, 2013, 24 timers HD video, projektion på gennemsigtigt lærred mod galleri-vindue

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?

Jeg har gjort en indsats for at lære Københavns kunstscene bedre at kende i løbet af det sidste år, og jeg har mange thumbs up til alle de ikke-etablerede steder, der findes. Det er fedt! Man skal jo også selv sørge for at holde øjnene åbne, ellers ser man i hvert fald slet ingenting. Men ellers er min opfattelse generelt, at den danske kunstscene er lille og forholdsvis lokal. Det giver jo mening, at den er lille, da Danmark er en lille nation. Men derfor kan man godt kigge ud, og jeg savner udsyn. Jeg skal selvfølgelig heller ikke komme for godt i gang med at påstå, at jeg kan overskue hele den danske kunstscene. Jeg ved bare, at jeg er fuldstændig allergisk over for navnet ”Kunstakademiet” som betegnelse for Det kongelige danske kunstakademi. Der er flere kunstakademiER i Danmark, og faktisk i hele verden!    

Tak

×