Artist of the week

#106 Arendse Krabbe

Arendse Krabbe (f.1979), bosat i København, uddannet fra det Kongelige Kunstakademi i København (2014), Independent Study Program Maumaus Escola de Artes Visuais, Lisabon (2013), MA i Contemporary Art Theory på Goldsmiths College, London (2006), BA i kunsthistorie fra Københavns Universitet (2003).

Deltager i The Bridge Radio.

http://schizovibrant.net

 

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Jeg er optaget af; hvordan former kapitalismen os? Hvordan undgår vi at være dikteret af kapitalismen, som transformerer os til deprimerede, afhængige og stressede individer med gæld? Hvordan kan jeg undslippe kapitalismens produktion af individualisme? Hvordan fordrer vi gruppesubjektet? Hvad fortæller de diagnoser, der stilles og opfindes om det samfund vi lever i? Hvordan skaber vi et samfund, der kan rumme forskelligheder? Hvordan praktiserer vi kritisk tænkning? Hvordan praktiserer vi kritisk tænkning som aktion i verden? Hvordan kan jeg som kvindelig, hvid og vestlig billedkunstner arbejde med de spørgsmål? Giver det mening at være kvindelig, hvid og vestlig billedkunstner? Hvad er mening i den sammenhæng?

 

Schizo_archive_2016_Viemose kopi

‘Schizo Archive’ (2016), installationsfoto af Kåre Viemose

 

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
Jeg arbejder som oftest i kollektive konstellationer, hvis udgangspunkt er dialog og diskussion. Jeg er draget af dét, der får mine tanker og opfattelser til at vende på hovedet, strække eller vride sig i en sådan udstrækning, at jeg må vende tilbage igen og igen for at undersøge det fra andre og nye vinkler. Den slags gymnastik står blandt andre Félix Guattari for og derfor læser og praktiserer jeg tekster af Félix Guattari og Gilles Deleuze i form af Guattari Reading Circle, som jeg samarbejder med Mathias Kryger om at lave.

32BSP - Programação

Guattari Reading Circle læser The Three Ecologies (2016)

Jeg beundrer hvordan Angela Melitopoulos arbejder med filosofi og kritisk tænkning i sin kunstnerisk praksis. Jeg elsker hvordan Issa Samb taler om, hvordan objekter kommer til os og taler til os og visa versa. Og hvordan Donna Harraway taler om, at vi er i samarbejde med lav (symbiotisk organisme, red.) og at jeg bevæger mig sammen med lav og andre organismer. De bevægelser har afstedkommet et eksperiment med Mirko Nikolic, hvor vi lavede en performance sammen med lav og sten for at undersøge bevægelser imellem sten, lav og vores kroppe.

 

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Jeg opsøger nye møder, samarbejder og udfordringer; og jeg opsøger kritisk tænkning. Jeg kan lide at tænke at jeg skal lave nye verdener, ikke nye værker, og at en del af det at lave nye verdener er at lave værker. At arbejde med intuition, lyst og det imaginære, trækker mig også nye steder hen fordi det er en bevægelse.

 

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis? Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
En skærpet bevidsthed om at alt omkring mig er levende og at vi indgår i et samarbejde om det at være til – en erfaring jeg har fra et planteekstrakt jeg indtog.

Og at jeg derfor er nød til at tænke min position om, hvis jeg ønsker at indgå i et samarbejde med det der omgiver mig. Jeg har også mødt Rosi Braidotti på seminaret Human, Inhuman, Posthuman, som har efterladt en masse spørgsmål i mig, i forhold til den position vi mennesker indtager i den her verden. Hvordan er andre verdener mulige? På seminaret mødte jeg en gruppe  kunstnere, kuratorer og akademikere som jeg efterfølgende er begyndt at samarbejde med. Vi The Posthuman and Art Research Group har online møder, hvor vi diskuterer og deler tanker med udgangspunkt i det posthumane. Vi har foreløbigt delt vores diskussioner og eksperimenter i performancen The Infinite Fold: A Posthuman Practice-Research Hub på 7th Annual Conference in New Materialism i Warsawa og Situating Hybrid Knowledges: A Material Discursive ArchiveOpen Fields Conference, RIXC Art Science Festival i Riga.

Her er et udsnit af de spørgsmål vi både spurgte os selv og publikum om:

How can art avoid replication or contribution to economic, social-political, ethical
problems at the heart of the crisis?

How can artistic practices trigger different forms of socio-cultural activism/dialogue?

How can artistic practices set intra-actions with the non-human?

How can art practices produce embedded, embodied and situated knowledges?

The Infinite Fold...film still fra Avatar

‘The Infinite Fold: A Posthuman Practice-Research Hub’, (2016), film still fra Avatar

 

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
Min arbejdsgang er mest af alt at have møder, hvorfra idéer udfolder sig og materialiseres. Jeg er så heldig at være i et atelierfællesskab på Thorsgade sammen med en syv andre billedkunstnere. Hvordan mit kunstneriske arbejde sker er forskellige fra projekt til projekt. Da Katrine Dirckinck-Holmfeld, Nina Wengel, Mathias Kryger og jeg gik i gang med at samarbejde i forbindelse med vores udstilling på Museum Ovartaci, lavede vi forberedende gruppeøvelser for at undersøge os selv som gruppe. Vi lånte en have og lavede et fælles maleri og en papmaché skikkelse ved navn Félix Guattari.

 

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Inspiration er en bevægelse der bevæger sig i takt med at jeg er i bevægelse, den er forbundet med nysgerrighed synes jeg. Jeg er glad for at være nysgerrig.

 

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Tid hjælper, som for eksempel at tage en fri pause. Mange gange når jeg har fri, så hopper jeg en tur i havet for vand er mit element.

 

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk?
At jeg blev inviteret til at performe i Mirko Nikolics udstilling burning hearts of a thousand tiny matters. Mirko tager afsæt i Karen Barad og inviterer os til at tænke over “the world’s becoming. Through differences, various bodies—inorganic, vegetal, animal—find modes to do things with one another, the world’s ‘coming to matter’ materialises in shared practices that traverse and common bodies. At this very moment, humans share air with more than four hundred particles per million of carbon-dioxide. Our thoughts and emotions are conducted at speeds close to that of light via minerals tens and hundreds of millions of years old. These matters invoke a necessity to re-imagine what is deemed to be exterior or interior, the boundaries of the (human) body and of the social.” (citat: Mirko Nikolic)

burning hearts of a thousand tiny matters 1

performance i ‘burning hearts of a thousand tiny matters’ (2017), fotograf Marika Troili

burning hearts of a thousand tiny matters 2

performance i ‘burning hearts of a thousand tiny matters’ (2017), fotograf Marika Troili

burning hearts of a thousand tiny matters 3

performance i ‘burning hearts of a thousand tiny matters’ (2017), fotograf Marika Troili

 Det har også begejstret mig at samarbejde med Katrine Dirckinck-Holmfeld, Nina Wengel og Mathias Kryger med arkivet på Museum Ovartaci og Risskov Psykiatriske Hospital og de møder arbejdet bar med sig. Vi mødte blandt andre kunstneren Golshid Rokhzan som foldede arkivet ud for os og hun introducerede os for kunstneren Baukje Zÿlstra, hvis værker indgår i arkivet. Vi mødte også kunster og tidligere psykiatrisk patient Sørn Strand-Jensen, som performede i videoen Schizo Archive med sin ler skulptur Politisk flygtning.

A001_C005_1104ZF

Still fra ‘Schizo Archive’, HD-video, (2016), Fotograf_Moritz Fehr Faux Terrain Films

 

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Jeg er ikke stolt af at være dansk og jeg synes det er vigtigt at lytte til The Bridge Radio.

Jeg er glad og taknemmelige for det lokale kunstmiljø jeg er i og at have kollegaer omkring mig, som jeg føler jeg kan dele glæder og mindre glædelige aspekter med, ved det at arbejde som billedkunstner. Jeg synes dog det kunne være interessant og sjovt, hvis vi blev bedre til at skabe fællesskaber hvor vi kunne diskutere kunst, dele forskellige opfattelser af kunst og kritiske holdninger.

 

Hvilken rolle spiller døden som begreb og faktum i dit kunstnerskab? (spørgsmål fra #103 Marie Kølbæk Iversen)
Død er et felt jeg gerne vil arbejde med, især fordi jeg har haft en stærk og skelsættende oplevelse, hvor jeg erfarede at forlade min krop for at blive til en vind.

 

Tak

×