Artist of the week

#101 Katja Bjørn

Katja Bjørn (f. 1967) bor og arbejder i Aarhus. Hun er autodidakt videokunstner og cand.mag. i religionsvidenskab og kunsthistorie fra Aarhus Universitet. Hun er blandt andet medlem og kurator på udstillingsstedet Spanien 19C (siden 2004), har siddet i Kunstfondens legatudvalg for billedkunst  og kunst i det offentlige rum  (2014-2016) og været formand for Aarhus Kommunes tænketank for Billedkunst (2015-2016).

Katja Bjørn er repræsenteret i samlingerne på Randers Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum.

graa4

‘Grå’, 2016, installationsfoto Randers Kunstmuseum

Hvilke temaer og hvilke spørgsmål er du optaget af i din kunstneriske praksis?
Mine værker handler om kroppen, kulturen og naturen. Jeg vil vise kroppen i al dens nøgne menneskelighed, og dekonstruere de symbolske former vi er blevet for vante til at anskue den med. Jeg vil forstå kroppen som natur og naturen som krop, og udforske de konceptuelle krydsninger mellem legeme og form, som trænger til at blive synliggjorte. Jeg tænker kroppen tilbage i den natur, den består af, og viser hvordan denne forbindelse aldrig giver sig selv, men altid er medieret og omskiftelig. Naturen, som bred kategori og som konkrete forekomster, fascinerer mig, ikke som en energikilde eller som bemestrede landskaber, men som det urmenneskeligt sublime element, vi evindeligt definerer os selv op imod, og som vi ofte kun genkender som distance og fremmedhed. Mine forestillinger om krop, køn, kultur og spiritualitet knytter alle an til denne forståelse af ’det menneskelige’ som en skæv samtidighed af uforenelige elementer, og kommer ofte til udtryk som forgreninger af den overordnede konflikt mellem mennesket, naturen og kulturen.

graa2

‘Grå’, 2016, installationsfoto Randers Kunstmuseum

Hvilke nulevende og afdøde kunstnere føler du, at du går i dialog med?
Jeg bliver oftest inspireret at kunstnere der laver noget helt andet end mig, hvorfor man nok heller ikke umiddelbart kan se nogen direkte forbindelse. Dialogen /inspirationen ligger på en eller anden måde et andet sted. Men jeg inspireres vedvarende af samspillet mellem natur og spiritualitet  I Anish Kapoors og Richard Longs værker, Kropsligheden og smerten I Louise Bourgeois’s værker, den kønnede krop og naturen i Pipilottis Ristis værker  og så nærmest længes jeg efter film af Roy Andersen.

Hvad gør du for at trække din kunstneriske praksis nye steder hen?
Laver nye værker til hver udstilling og lader hvert værk udfordre mig teknisk. Tematisk er jeg slet ikke færdig med der hvor jeg er.

Hvad kendetegner de seneste nye opdagelser i din praksis?
Jeg lavede en udstilling på Beton I august som var ultra enkel og grafisk med lange mappede stænger af video og senere en udstilling på V1 I November med en meget intens color grading. Begge udstillinger går meget tæt på kroppen så den i dele af værket fuldstændig mister sin genkendelighed.

graa3

‘Grå’, 2016, installationsfoto Randers Kunstmuseum

graa1

‘Grå’, 2016, installationsfoto Randers Kunstmuseum

Hvad har det tilføjet dit kunstneriske udtryk?
Begge værker har været meget igangsættende og inspirerende for mig.

Hvad er de konkrete rammer for din arbejdsgang? Hvordan udfolder din proces sig rent praktisk?
inspiration / ide / sted / sted / ide / Inspiration – det er forskelligt hvor det starter – oftest i en stor forvirring hvor alt bare vælter ind– men når først det er på plads,så tænker jeg skitser / skriver skitser / tegner skitser , og så sidder jeg og ser ud af vinduet meget meget længe mens det hele får mere fast form. Bedst er tidligt om morgenen. Derefter er der en del logistik der skal på plads med økonomi / location/ måske flere locations / evt. performer der skal være med, kameramænd mm. næsten altid er min far, der er still og filmfotograf  med, det samme er min mor, der holder sammen på forplejnings-logistikken og alles velbefindne under optagelserne. Min mandJakob fungerer som alt fra kameramand til tekniker – derudover har jeg et par virkelig gode kameramænd, jeg ofte arbejder sammen med og altid altid min lyddesigner Nicolas Vetterli . Når alt er filmet og ligger trygt på computeren går det mest intense arbejde i gang – jeg har erfaret at jeg trives bedst med at udføre alle redigeringsprocesserne selv, så der arbejdes oftest i døgndrift i flere uger hvor jeg nærmest synker helt ned og ind i råfilmenes materiale – udvælger / skiller fra, former, omformer, skærer til og folder ud. Det meste foregår I mit arbejdsrum hjemme eller I min store arbejdshal 5 km udenfor Århus. …..

laengselslinier-2016-dokumentation-beton-3

 ‘Længsleslinier’, 2016, installationsfoto fra Beton, København

Hvad betyder inspiration for dig? Hvor opsøger du den?
Alt – den kommer når jeg sidder stille.

Hvad stiller du op, når din proces går i stå?
Det har jeg faktisk ikke prøvet – men synes jeg det går for langsomt, hjælper det altid at sætte mig foran vinduet og fintænke et par timer. …. Allerbedst at være i naturen.

Hvad har for nyligt begejstret dig kunstnerisk? 
Sidst jeg virkelig blev begejstret af mødet med et værk var i august hvor jeg så værket “A Lot of Sorrow” af Ragnar Kjartansson på Copenhagen Contemporary – et sindssygt smukt værk der rørte ved alle mulige forskellige følelseslag dybt inde i kroppen.

laengselslinier-2016-dokumentation-beton-4

 ‘Længsleslinier’, 2016, installationsfoto fra Beton, København

laengselslinier-2016-dokumentation-beton-2

 ‘Længsleslinier’, 2016, installationsfoto fra Beton, København

Hvordan ville du beskrive den danske kunstscene og hvordan befinder du dig personligt med den?
Jeg synes faktisk den er meget åben og engageret – og jeg befinder mig godt i den. Der er mange virkelig dygtige og interessante kollegaer.

 

Hvad er vigtigheden af kropslighed i dine værker – at du bruger din egen krop og ikke en andens – følger du dig frigjort gennem dine værker? (spørgsmål fra #98 Simone Sandahl)
Kroppen er som sagt et allestedsnærværende og bærende element i mine værker. Jeg bruger ofte min egen krop, men anskuer ikke dette som en frigørelsesmanøvre–

Min krop kan være vigtigt for værket, for dialogen med beskueren, men den kan også bare være et redskab på ligefod med andre kroppe eller rekvisitter i værket.  Andre gange skal min krop slet ikke være med.

 

Tak

gargoyle-room-2016-dokumentation-v1-4

‘Gargoyle room’, 2016, installationsfoto fra V1 Gallery, København 

gargoyle-room-2016-dokumentation-v1-1

‘Gargoyle room’, 2016, installationsfoto fra V1 Gallery, København 

still-5-gargoyle-room

‘Gargoyle room’, 2016, still

still-4-gargoyle-room

‘Gargoyle room’, 2016, still

still-2-gargoyle-room

‘Gargoyle room’, 2016, still

still-1-gargoyle-room

‘Gargoyle room’, 2016, still

gargoyle-room-2016-dokumentation-v1-3

‘Gargoyle room’, 2016, installationsfoto fra V1 Gallery, København

gargoyle-room-2016-dokumentation-v1-2

‘Gargoyle room’, 2016, installationsfoto fra V1 Gallery, København

×